Mikor iskolaérett a gyerek? Ezekre érdemes figyelni a szakember szerint Közoktatás
Kurucz Tünde

Mikor iskolaérett a gyerek? Ezekre érdemes figyelni a szakember szerint

Milyen jelek utalnak arra, hogy a gyerek jövőre készen áll az iskolára? Okozhat-e gondot, ha nem fogja szépen a ceruzát, vagy kicsit ügyetlenebbül mozog? Utánajártunk.

Bár még csak október van, de a nagycsoportosok szüleinek nemsokára dönteniük kell: maradjon-e még egy évet az oviban, vagy inkább menjen iskolába a gyerek. A helyzetet nehezíti, hogy 2020-tól a tankötelezettség halasztását az Oktatási Hivatalnál kell kérvényeznie a szülőknek. Azoknak a gyerekeknek ugyanis, akik 2024. augusztus 31-ig betöltik a hatodik életévüket, 2024 szeptemberben el kell kezdeniük az általános iskolát.

 

Hogy ez mennyire nehéz döntés, mi sem mutatja jobban, hogy a KSH adatai szerint egy év alatt 4,6 százalékról 5,2 százalékra emelkedett az évfolyamismétlők aránya az általános iskolák első évfolyamain. A 2022/23-as tanévben 94 342 elsős közül 4906-an voltak olyan diákok, akik másodjára járták az első évfolyamot, de összességében az általános iskolába járó évfolyamok közül is náluk a legnagyobb a bukás aránya, mivel ez a szám a többi évfolyamon 0,7 és 2,3 százalék között mozog.

Ezzel párhuzamosan a 2019-es 63,7 százalékról a 2021/2022-es tanévre 50,6 százalékra csökkent a hatévesek aránya az óvodások között. Ugyan a 2022/2023-as tanévre ez az arány 52,9 százalékra nőtt, ezzel pedig az általános iskolába beíratott hatévesek aránya csökkent, bekövetkezett, amire a szakértők már korábban is figyelmeztettek: rengeteg gyerek úgy ment első osztályba az elmúlt években, hogy arra nem állt készen, nem volt még iskolaérett.

A hatévesek nem automatikusan iskolaérettek

A gyerekek nem egyszerre tanulnak meg járni, beszélni, így nem válnak hatéves korukra automatikusan iskolaéretté

- mondta Poór Zsuzsanna fejlesztőpedagógus, aki több mint negyven évig volt alsós tanítónő.

A szakember szerint ha egy gyerek idő előtt megy iskolába, rengeteg kudarc érheti, és teljesen elmehet a kedve a tanulástól. Ezért fontos, hogy a szülők ezt a kérdést alaposan járják körbe: először kérjék ki az óvónő véleményét, és szükség esetén kérvényezzék az Oktatási Hivatalnál, hogy még egy évet maradhasson az óvodában.

Az iskolaérettség jellemzői: mire kell figyelni?

Az iskolaérettség sok tényezőtől függ. A fejlesztőpedagógus elmondta, hogy egy nagyjából 120 centis, 20 kilós gyerek feltehetően bírni fogja az iskolával járó terhelést. Ha a fogváltás is megindul, az jó jel, mert az idegrendszer állapotáról ad tájékoztatást. Az ép vagy a szükség esetén korrigált érzékszervi észlelés is fontos. Ha a gyerek jól lát, hall és tisztán beszél, akkor a későbbiekben kisebb eséllyel alakul ki nála valamilyen tanulási zavar.

A szem-és a kéz koordinációjára is szüksége van egy leendő kisdiáknak, mert írás során a betűket vonalrendszerben kell elhelyezni. Ez a hatévesek többségénél még nem alakult ki, mert gyakran a kézközépcsontok érése csak később következik be.

A ceruzafogást is érdemes megnézni. Ha rossz, helyre kell tenni, mert különben az írás a gyereknek sokkal nagyobb erőfeszítéssel jár.

- tette hozzá a szakember.

A nagymozgások – például a helyes kúszás, mászás, guggolás, szökdelés – összerendezettsége is árulkodó lehet. Ha egy nagycsoportosnak bizonytalan az egyensúlyérzéke, akkor szintén nagyobb a tanulási zavar kialakulásának kockázata.

Lényeges, hogy kialakuljon a jobb-vagy bal oldali dominancia is nála. Ha ez a szem, a kéz és a láb esetében is egyoldalra esik, akkor nincsen gond. Ellenkező esetben viszont gyakran jelentkezik például beszéd-vagy számolási zavar.

Egy iskolaérett gyerek a fentieken kívül:

  • ismeri az irányokat, relációkat, tudja mi az alatta, felette, mellette
  • meg tudja különböztetni az alakot a háttértől. Akinél ez nem alakult még ki, annak könnyebben elterelődik a figyelme például olvasás közben a szövegről el tudja különíteni egymástól a hangokat
  • rendelkezik egy alapszókinccsel
  • képről tud összefüggően beszélni néhány mondatot
  • van egy alapismerete – például tudja a nevét, a születési idejét, címét, szülei nevét, ismeri a napokat, hónapokat, évszakokat
Akkor is meg kell írni a házit, ha éppen nincsen hozzá kedve

A fejlesztőpedagógus megjegyezte, hogy az iskolaérettség szempontjából fontos, hogy a gyerek képes legyen elemi gondolkodási műveletek elvégzésére. Például tudjon egyszerűbb következtetéseket levonni, problémát megoldani, de az auditív-és vizuális emlékezet fejlettsége, valamint feladattudat kialakulása is egy árulkodó jel lehet.

Egy iskolaérett gyerek megérti, hogy akkor is meg kell írni a házit, ha éppen nincsen hozzá kedve.

- fejtette ki a pedagógus, majd hozzátette, hogy fontos, hogy a gyerek felnőttekkel tudjon kommunikálni, jó viszonyt kialakítani, mert szükség esetén csak ebben az esetben tud segítséget kérni.

A szakember ugyanakkor hangsúlyozta; nincsen olyan gyerek, aki mindegyik kritériumnak maradéktalanul megfelelne. Ha egy hatévesre a nagy része igaz, akkor már iskolaérettnek tekinthető.

 

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását Közoktatás Székács Linda

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását

Ha még egyszer rosszat mernek mondani, akkor bajba kerülhetnek - ezt mondta az iskolaigazgató azoknak az általános iskolás diáklányoknak, akik négy évvel ezelőtt segítségért fordultak hozzá egy őket fogdosó, iskolai foglalkozáson jelenlévő férfi miatt. Az ügyben szeméremsértés miatt indult eljárás, és bár a bíróság szerint az iskola hárított, a tankerület ma már máshogy vélekedik.