Azonnal vonja vissza a tervezetet! Ezt követeli Pintér Sándortól a PDSZ, amely szerint az új értékelési rendszer "rendkívül veszélyes" Közoktatás
Szabó Fruzsina

Azonnal vonja vissza a tervezetet! Ezt követeli Pintér Sándortól a PDSZ, amely szerint az új értékelési rendszer "rendkívül veszélyes"

Teljességgel alkalmatlan és rendkívül veszélyes – írja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arról a belügyminisztériumi tervről, amelyről szerdán írt a Népszava.

A lap a birtokába került belügyminisztériumi dokumentum alapján azt írta, évenkénti belső értékelést vezetnének be a nevelési-oktatási intézményekben, a pedagógusoknak többek között „személyes teljesítménycélokat” kellene kitűzniük minden tanév elején, emellett tíz kompetenciterületen kellene megfelelniük.

A PDSZ közleményében azt írja, ők semmiféle tervezetet nem kaptak meg, ezért csak arra tudnak reagálni, amit a sajtóból ismerhettek meg – viszont az anyag összhangban van azzal, amiről Pintér Sándor belügyminiszter decemberben, a Ludovikán beszélt.

„A sajtó által kiszivárgott elképzelések jól mutatják, hogy a kormány sem a sztrájkkövetelésekben, sem a szakszervezetek és a civilszervezetek által megfogalmazott 9 pontban foglaltakat nem kívánja teljesíteni, de ilyen irányba lépéseket sem tesz. Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává „neveljék” a pedagógusokat” – emelik ki.

A szakszervezet szerint úgy kellene meghatározni elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket a kormány nem biztosítja. „A lemorzsolódást pl. nem tudja csökkenteni az intézményvezető parancsszóra, ahogy az osztályfőnök sem befolyásolhatja a tanulói hiányzások számát. Az persze nyilvánvaló, hogy ez utóbbi mint „teljesítménycél” nem a közoktatás rendbetételét szolgálja, hanem azt, hogy a látható munkabeszüntetések szülői támogatásában ellenérdekeltté tegyék a pedagógust, aki ezért majd a sztrájkkal nemcsak az aktuális béréből veszít, de tartós fizetéscsökkentést is elszenvedhet, bármilyen minőségben is tanít. Fő a lojalitás! De a lojalitás mint teljesítményértékelési szempont is azt mutatja, hogy a hatalom a pedagógusnak alárendelt, gondolkodás nélküli végrehajtó szerepet szán, nem pedig tájékozódásra, kritikai gondolkodásra és együttműködésre képes jövő generációt nevelő szabadon gondolkodó értelmiségként tekint a pedagógustársadalomra” – írják.

A PDSZ úgy látja, az egyik cél a tantestületek megosztása, „kiemelt béremelés jár a tantestület 20%-nak abból a pénzből, amit az ún. alulteljesítők béréből vonnának el, egymás elleni versengésre késztetve a kollégákat”.

Úgy vélik, a teljesítmények alapján történő differenciált bérezés nem ördögtől való, de első lépésként tisztességes alapbérekre van szükség ahhoz, hogy megszűnjön a tömeges elvándorlás a pedagóguspálya, és hogy az a pályakezdők számára vonzó legyen.

„Pintér tervezett teljesítményértékelési rendszere a pedagógusokat megfegyelmezendő, alulteljesítő munkavállalói csoportként kezeli, ahelyett, hogy a hiányzó feltételek megteremtésén dolgozna, a pedagógusokat bűnbakként állítja be” – írják, hozzátéve: nem javít a tervezeten az sem, hogy a „pedagógus II” okozatba lépést fakultatívvá tennék.

Az éves belső teljesítményértékelés helyett azt követelik, hogy Pintér Sándor

  • 1. a tervezetét vonja vissza,
  • 2. minisztertársaival együtt keresse meg az azonnali, legalább 45%-os alapbéremelés forrását a központi költségvetésben (ha igénylik, ehhez a PDSZ segítséget ad),
  • 3. kezdje meg a tárgyalásokat az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról,
  • 4. a teljesítményértékelés és differenciálás szempontjainak, rendszerének és ellenőrizhetőségének kialakításáról kezdjen szakszervezeti és szakmai egyeztetést,
  • 5. teljesítse a további sztrájkköveteléseket a nem pedagógusok béremeléséről és a munkaterhek csökkentéséről, valamint 6
  • . kezdjen széleskörű és valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt 9 pontos követelésekről! Valódi egyeztetés alatt azt értjük, hogy a kormány ne a maga által létrehozott, korporatív és hozzá „bekötött” testületekkel, ezáltal voltaképpen önmagával egyeztessen, hanem a szakszervezeteken kívül a létező, a közoktatás területén működő társadalmi szervezetekkel, szülői és diákszervezetekkel, szakmai műhelyekkel folytasson egyeztetéseket!

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát! Campus life Gál Luca

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát!

Ha egyetemista vagy, biztos megvannak a kedvenc helyeid a kampuszon: ahol jó leülni a szaktársakkal két óra között, meginni egy kávét vagy akár együtt tanulni. De van egy hely, ami mindenki életében közös pont: a könyvtár. Itt sosem érzi egyedül magát az ember, hiszen legyen szó egy nyugis délutánról vagy épp vizsgaidőszakról, mindig körülvesznek a jegyzetekbe és könyvekbe merülő hallgatótársak.