"Az iskola azt sugallja, hogy amit tanít, az egyrészt nem érdekes, másrészt megtanulhatatlan" Közoktatás
Bezzeg Hanna

"Az iskola azt sugallja, hogy amit tanít, az egyrészt nem érdekes, másrészt megtanulhatatlan"

Az iskola minden elemében azt sugallja, hogy amit tanít, az egyrészt nem érdekes, másrészt megtanulhatatlan - írja Knausz Imre pedagógiai szakértő.

A Taní-tani főszerkesztője legfrissebb írásában érdekes - megfontolásra alkalmas - kijelentéseket lehet olvasni. A pedagógiai szakértő szerint a modern iskola a diákok jelentős részét elzárja a műveltségtől. Knausz kiemelt jelentőséget tulajdonít az általános iskola felső tagozatának:

„(Az általános iskola felső tagozata) egyfajta motivációs kapuként működik. Majdnem mindenki átjut rajta (elvégzi), de az érdeklődést (pszichológusok kedvéért: az intrinzik motivációt) a többség egy ponton bizonyosan elveszíti, így a tananyag nem válik műveltséggé, elfelejtődik, és a középiskolába már egyrészt nagy tudásbeli hiányosságokkal lépnek be, másrészt azzal a meggyőződéssel, hogy az iskolai tudás alapvetően hülyeség, a világ egészen másról szól”

-  fogalmaz, kiemelve, hogy ez komoly probléma, hiszen a műveltség teszi lehetővé, hogy az ember átgondolja helyzetét a világban, és kritikusan viszonyuljon a környezetéhez. Szerinte olyan kompetenciák, mint a kreativitás vagy az együttműködés sem alakulnak ki a műveltség nélkül, ezért fenyegeti a hátrányosabb helyzetű fiatalokat izoláció, manipulálhatóvá és kiszolgáltatottá válás.

A szakértő szerint a rendszeren lehetne változtatni, ha a tananyag „leadásának” kísérlete helyett az érdeklődés felkeltése lenne a fő cél, a politika azonban nem érdekelt a változtatásban. Krausz úgy gondolja, egy demokratikusabb iskolarendszerhez felkészült és elszánt pedagógusokra van szükség, amely nem megy kiemelkedő pedagógusbérek nélkül. A teljes írást itt olvashatjátok el.