PDSZ az iskolaőrség felállításáról: „Ez nem lehet több tüneti kezelésnél” Közoktatás
Eduline

PDSZ az iskolaőrség felállításáról: „Ez nem lehet több tüneti kezelésnél”

Vegyes érzéseket váltott ki az iskolaőrség gondolata. Van, aki kifejezetten támogatja, de sokakat aggaszt. A PDSZ nem ért egyet a bejelentéssel, sajtóközleményükben aggodalmukat fejezték ki.

Ahogy tegnap írtunk róla Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter arról számolt be a Kormányinfón, hogy iskolaőrség fogja biztosítani a tanárok védelmét és az iskola rendjét országszerte.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete nem ért egyet az intézményi erőszakra adott válasz ennyire leegyszerűsítő módjával, amelynek a köznevelési törvény újabb módosítása teremti meg törvényi alapját – olvasható a közleményben.

Az iskolai erőszak sokkal összetettebb kérdés annál, hogysem kizárólag a rendfenntartás eszközével és a büntethetőség kiterjesztésével adjon rá választ egy felelős oktatásirányítás.

-írják. Szerintük ez nem lehet több tüneti kezelésnél, amit elképzelhető, hogy azonnali megoldásként él majd meg az érintettek egy része, ám felhívják a figyelmet arra, hogy ha nem tesznek mellé komplex, preventív megoldási lehetőségeket, hatásuk csak ideiglenes lehet.

Úgy gondolják, hogy ezt igazolja számtalan más ország és az ezzel foglalkozó kutatások példája, ahol a hasonló intézkedések meghozatala után visszaállt az erőszak a korábbi szintre, éppen ezért ezeken a helyeken előnyben részesítenek olyan, már Magyarországon is ismert rendszerszintű módszereket, mint pl. a Békés Iskolák programja.

A mostani bejelentés és a törvénymódosítás egyébként is több kérdést felvet – írják a közleményben.

Aggályaikat a következő pontokban fogalmazták meg:

  1. Nem tudjuk, hogy minek alapján került meghatározásra az a 140 szakiskola és 350 egyéb intézmény, ahol az iskolaőri rendszert bevezetik.
  2. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy az iskolaőrséget ellátó személyek kapnak-e olyan típusú képzést, amely a közoktatási intézmények speciális körülményeire szabottak.
  3. A nyilvánosságra került információkból nem derül ki, hogy az „általános rendőrségi feladatok ellátására alkalmas szerv” alá tartozó több ezer iskolaőrt, ki és milyen hatáskörrel utasíthatja majd a közoktatási intézmény falain belül.
  4. Nem értjük, hogy ennek a sokakat érintő kérdésnek a megoldásáról miért nincs társadalmi egyeztetés, vita.

A PDSZ idén februárban programjába emelte az intézményi erőszak minden megjelenési formája elleni küzdelmet – írják a közleményben.

Ebben az érzékeny és sok feszültséget hordozó témában különösen fontosnak tartjuk, hogy mielőtt az oktatásirányítás törvényi szintre emeli a probléma kezelését, kérje ki az érintettek véleményét, konzultáljon szakértőkkel a témában, és ne csak egyetlen szempont szerint közelítse meg a kérdéskört.

Ennek alapján a PDSZ azonnali egyeztetést kezdeményez a köznevelési törvény módosításáról, különös tekintettel az iskolaőrség felállításáról.

"Sokkal több gyógypedagógusra, iskolapszichológusra, pedagógiai asszisztensre lenne szükség"

Jó ötlet lenne a rendőrség bevonása az iskolákba a tanárok védelme miatt? A szakszervezetek több szempontból is problémásnak látják az ötletet.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.