Kitüntetést kapott a pannonhalmi gyermekvédelmi program kidolgozásáért a gimnázium igazgatója Közoktatás
Eduline

Kitüntetést kapott a pannonhalmi gyermekvédelmi program kidolgozásáért a gimnázium igazgatója

A Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban létrehoztak egy gyerek- és emberközpontú, az alá-fölé rendeltségi viszonyon lazító, új iskolarendszert, amivel megelőzhető az intézmény falain belül történő érzelmi, verbális vagy fizikai erőszak. A kezdeményezésért Dr. Juhász-Laczik Albin, az intézmény igazgatója kitüntetést kapott.

A Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban az új rendszer előzménye, hogy 2015-ben nyilvánosságra került egy tíz évvel korábbi történet, ami után belső vizsgálatot indítottak egy szerzetes tanár ellen. A férfi manipulálta, bántalmazta, illetve molesztálta is a diákjait. A szerzetest eltávolították, azonban az iskola nem elégedett meg ennyivel – szerették volna, hogy soha többé ne fordulhasson elő még egyszer ilyen vagy ehhez hasonló helyzet az intézmény falai között – írja a hvg.hu.

A Pannonhalmi Főapátság a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal karöltve hozta létre azt a rendszert, amivel már az elején kiszűrhetők a gyerekekre veszélyes pedagógusok, illetve felismerhetők a gyermekbántalmazás különböző formái. Ehhez arra volt szükség, hogy az iskolában legyenek olyan védett körülmények, amikor a gyerekek szabadon el tudják mondani, ha valami miatt rossz érzéseik vannak, vagy kényelmetlenül érzik magát egy szituációban.

A pedagógiai nevelés része megtanítani a gyerekeknek, hogy felismerjék, mikor nem helyénvaló egy diáktárs vagy tanár viselkedése, valamint az is, hogy elsajátítsanak egy olyan szókincset, amivel elmondhatják a problémájukat. A rendszer sikeres működéséhez azonban az is elengedhetetlen, hogy mindig legyen valaki, aki meghallgatja őket.

A Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban a gyakorlatban mindez úgy néz ki, hogy működik egy védelmi csoport, amely három bencés, a gimnáziumban tanító tanárból áll, akiket baj esetén felkereshetnek a gyerekek. A tanároknak pedig kötelességük azonnal meghallgatni a diákokat. Nem mondhatják azt, hogy most nincs idejük rá, és nem is bagatellizálhatják el a gyerekek gondjait.

A pannonhalmi gyermekvédelmi rendszer előnye, hogy lezítottak az alá-fölé rendelt hierarchikus viszonyokon, így a diák kritizálhatja akár az igazgatót is, ha az észrevétel jogos, és az sem szégyen, ha a tanár a diáktól kér segítséget - teszik hozzá.

Felfüggesztettek egy testnevelőtanárt, aki erőszakra buzdította diákjait

Eljárást indítottak egy balatokenesei testnevelőtanár ellen, aki a gyanú szerint erőszakra buzdította diákjait, így megverték osztálytársukat. Kollégiái nyílt levélben álltak ki a tanár mellett.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.