ENSZ: 617 millió fiatal analfabéta és nincsenek alapvető matematikai ismeretei Közoktatás
MTI

ENSZ: 617 millió fiatal analfabéta és nincsenek alapvető matematikai ismeretei

A minőségi oktatás és a fiatalokat célzó munkahelyek teremtésének fontosságára hívta fel a figyelmet António Guterres ENSZ-főtitkár a világszervezet Gazdasági és Szociális Tanácsának (ECOSOC) New York-i ülésén kedden elmondott beszédében.

Figyelmeztetett arra, hogy világszerte magas a fiatalok munkanélküliségének aránya, és emiatt növekszik a kiábrándultságuk is. A főtitkár azt mondta, hogy mintegy 64 millió fiatal van munka nélkül világszerte, és mintegy 145 millió fiatal munkavállaló él szegénységben, körülbelül 617 millió fiatal pedig analfabéta és nincsenek alapvető matematikai ismeretei sem.

Különösen súlyos a fiatal nőket érő hátrányos megkülönböztetés az oktatás és az egészségügy területén, illetve a munkaerőpiacon is. Guterres szerint a világ egyes részein a fiatal nők közti munkanélküliség aránya a duplája a férfiakénak.

Guterres kiemelte: az ENSZ által kijelölt, a hosszú távon fenntartható fejlődést szolgáló célok megvalósításának is egyik kulcsa a fiatalokba való befektetés, elsősorban a megfelelő oktatáson és a munkahelyteremtésen keresztül.

Súlyos a helyzet: több mint százmillió gyerek marad oktatás nélkül

A természeti csapás és konfliktus sújtotta országokban az 5 és 17 év közötti gyerekek harmada nem tud az iskolai oktatásban részt venni - derült ki az ENSZ Gyermekalapjának (UNICEF) szerdán közzétett jelentéséből.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.