Még mindig túl sok diák hagyja ott az iskolát Közoktatás
Eduline

Még mindig túl sok diák hagyja ott az iskolát

Sikerült előrelépést tenniük az európai uniós tagállamoknak az elmúlt évtizedben oktatási rendszereik kulcsfontosságú területein, de a 2010-re elérni kívánt öt referenciaérték közül mindössze egyet tudtak teljesíteni - állapította meg kedden Brüsszelben kiadott jelentésében az Európai Bizottság.

Közleménye szerint megvalósult a matematikából, természettudományokból, technológiából és műszaki tudományokból diplomát szerzők számának növelésére irányuló célkitűzése: 2000 óta 37 százalékos növekedés következett be, ami jóval túlszárnyalja az eredeti 15 százalékos célt.
   
Nem elégséges ugyanakkor a haladás a lemorzsolódók arányának csökkentése, a felső középfokú oktatást befejezők számának növelése, az olvasási készségek javítása, valamint az oktatásban és képzésben részt vevő felnőttek hányadának növelése terén. A lemorzsolódás okairól bővebben itt olvashatsz.

Sokan hagyják ott idő előtt az iskolát

Az évtized végére az EU szeretné elérni az oktatásból és képzésből lemorzsolódók arányának 10 százalék alá csökkentését. A jelenlegi mutató 14,4 százalék (Magyarországon 2009-es adatok szerint 11,2 százalék). Cél, hogy legalább 40 százalékra növeljék a felsőfokú végzettséggel rendelkező 30–34 évesek arányát a jelenlegi 32,3 százalékról (Magyarországról 23,9).
   
A 4 év és az iskolaköteles kor közötti gyermekek legalább 95 százalékának részt kell vennie a kisgyermekkori nevelésben a mostani 92,3 százalék (Magyarországon 94,6) helyett. A nem megfelelő olvasási, matematikai és természettudományos készségekkel rendelkező 15 évesek arányát 15 százalék alá kellene csökkenteni 20 százalékról (Magyarországon 17,6), továbbá legalább 15 százalékra kellene növelni azoknak a felnőtteknek a számát, akik részt vesznek egész életen át tartó tanulási programokban (a jelenlegi arány 9,3 százalék).

MTI