Több ponton kifogásolja az új felsőoktatási törvény koncepcióját és a pedagógus-életpályamodellt a Magyar Tudományos Akadémia elnöke - erről Pálinkás József a Magyar Nemzetnek nyilatkozott.
Az új típusú bolognai képzési rendszerben csak ott szabad változtatásokat végrehajtani, ahol az egyértelműen károkat okozott - mondta az elnök. Hozzátette: az alapelv azonban csak a bolognai képzési rendszer továbbfejlesztése lehet, nem a régi rendszer visszaállítása.
Pálinkás József: nem ördögtől való a bolognai rendszer
Fotó: MTI - Bruzák Noémi Pálinkás József nem ért egyet az osztatlan tanárképzés kizárólagos visszaállításával. Szerinte a tanári pályával kapcsolatos túl sok szigorítás oda vezethet, hogy szinte senki nem választja majd ezt a pályát.
Az MTA elnöke már egy novemberi konferencián arról beszélt, hogy az osztatlan képzések visszaállítását át kellene gondolni. "Én óvatos lennék az egyciklusú képzésekkel szemben. A bolognai képzési rendszer visszafordíthatatlan, és sok jó eleme van. Ne tüntessük ezt úgy föl, mintha valami ördögtől való dolog lenne. Ahhoz, hogy beilleszkedjünk az európai felsőoktatási rendszerbe, a bolognai struktúrában kell tanítani a hallgatókat" - fejtette ki.
Az egyciklusú képzést véleménye szerint néhány jól meghatározott, összeillő tanárszakon kellene lehetővé tenni, példaként pedig a matematika-fizika, a kémia-biológia, és a magyar-történelem szakot említette. Aki azonban balett és fizika szakos tanár akar lenni, annak kedvéért nem kellene átalakítani az egész felsőoktatást. Hasonló esetekben a balett, majd a fizika szak elvégzésével válhatna tanár a jelentkezőből.
Rózsafa, emlékkönyv, egyedi, kézműves apróság – ilyen, és ehhez hasonló ajándékokkal készülnek az érettségi előtt álló, ballagó diákok az osztályfőnöknek. Vannak olyan iskolák, ahol minden pedagógus kap valami kis apróságot, de arra is akad példa, ahol nem szokás az ajándékozás.