Több ponton kifogásolja az új felsőoktatási törvény koncepcióját és a pedagógus-életpályamodellt a Magyar Tudományos Akadémia elnöke - erről Pálinkás József a Magyar Nemzetnek nyilatkozott.
Az új típusú bolognai képzési rendszerben csak ott szabad változtatásokat végrehajtani, ahol az egyértelműen károkat okozott - mondta az elnök. Hozzátette: az alapelv azonban csak a bolognai képzési rendszer továbbfejlesztése lehet, nem a régi rendszer visszaállítása.
Pálinkás József nem ért egyet az osztatlan tanárképzés kizárólagos visszaállításával. Szerinte a tanári pályával kapcsolatos túl sok szigorítás oda vezethet, hogy szinte senki nem választja majd ezt a pályát.
Az MTA elnöke már egy novemberi konferencián arról beszélt, hogy az osztatlan képzések visszaállítását át kellene gondolni. "Én óvatos lennék az egyciklusú képzésekkel szemben. A bolognai képzési rendszer visszafordíthatatlan, és sok jó eleme van. Ne tüntessük ezt úgy föl, mintha valami ördögtől való dolog lenne. Ahhoz, hogy beilleszkedjünk az európai felsőoktatási rendszerbe, a bolognai struktúrában kell tanítani a hallgatókat" - fejtette ki.
Az egyciklusú képzést véleménye szerint néhány jól meghatározott, összeillő tanárszakon kellene lehetővé tenni, példaként pedig a matematika-fizika, a kémia-biológia, és a magyar-történelem szakot említette. Aki azonban balett és fizika szakos tanár akar lenni, annak kedvéért nem kellene átalakítani az egész felsőoktatást. Hasonló esetekben a balett, majd a fizika szak elvégzésével válhatna tanár a jelentkezőből.
eduline/MTI
Pálinkás József nem ért egyet az osztatlan tanárképzés kizárólagos visszaállításával. Szerinte a tanári pályával kapcsolatos túl sok szigorítás oda vezethet, hogy szinte senki nem választja majd ezt a pályát.
Az MTA elnöke már egy novemberi konferencián arról beszélt, hogy az osztatlan képzések visszaállítását át kellene gondolni. "Én óvatos lennék az egyciklusú képzésekkel szemben. A bolognai képzési rendszer visszafordíthatatlan, és sok jó eleme van. Ne tüntessük ezt úgy föl, mintha valami ördögtől való dolog lenne. Ahhoz, hogy beilleszkedjünk az európai felsőoktatási rendszerbe, a bolognai struktúrában kell tanítani a hallgatókat" - fejtette ki.
Az egyciklusú képzést véleménye szerint néhány jól meghatározott, összeillő tanárszakon kellene lehetővé tenni, példaként pedig a matematika-fizika, a kémia-biológia, és a magyar-történelem szakot említette. Aki azonban balett és fizika szakos tanár akar lenni, annak kedvéért nem kellene átalakítani az egész felsőoktatást. Hasonló esetekben a balett, majd a fizika szak elvégzésével válhatna tanár a jelentkezőből.
eduline/MTI