Még ebben a tanévben sztrájkolhatnak a tanárok, ha nem kapnak fizetésemelést Közoktatás
Edupress

Még ebben a tanévben sztrájkolhatnak a tanárok, ha nem kapnak fizetésemelést

Bár elsősorban a megegyezésben bízik a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), ha a kormány jövőre nem emeli a pedagógusbéreket, akkor a sztrájk és a tüntetés lehetőségét sem zárják ki - olvasható a Magyar Nemzetben. Mendrey László, a PDSZ elnöke szerint négy-öt százalékos bérkorrekcióra lenne szükség, az egyeztetések érdekében pedig az új közoktatási törvény mielőbbi nyilvánosságra hozatalát kérik.

Továbbra sem mond le követeléséről a PDSZ, így a pedagógusok jövő évi béremeléséhez annak ellenére is ragaszkodik, hogy a kormány által az Országgyűlés elé beterjesztett költségvetési javaslat nem tartalmaz bérkorrekciót.

Ahogyan Mendrey László fogalmazott: a gesztusértékű emelés és a minimálbér növekedése ellenére is lesújtó, hogy a jövő évi költségvetési javaslat változatlanul hagyja a közalkalmazotti bértáblákat. Az érdekvédő ezért abban bízik, hogy a kormány a bértárgyalások hatására ezen szándékán változtat majd. Megegyezés híján azonban a sztrájk és a tüntetés lehetőségével is élnének. Az elnök szerint ugyanis elfogadhatatlan, hogy ma egy átlagos tanári fizetés több mint százezer forinttal marad el az értelmiségi átlagbértől. Egyetért abban, hogy a jelenlegi helyzetben nem lehet nagyarányú fizetésemelést végrehajtani, de elmondása szerint legalább négy-öt százalékos bérkorrekcióra van szükség.

Mendrey László az új közoktatási törvénytervezettel kapcsolatban beszélt arról is, hogy míg mindenféle kalózpéldányok keringenek a tervezetből, és a sajtó is tudni vél részleteket, addig a szakmai szervezetek hivatalosan semmit sem ismerhetnek belőle. Ez azért gond, mert ha a koncepció nem kerül nyilvánosságra hamarosan, akkor nem marad idő az érdemi egyeztetésre - hívta fel a figyelmet az érekvédő.

A PDSZ elnöke azzal kapcsolatban is állást foglalt, hogy az új törvény minden általános iskolásnak ingyenessé tenné a tankönyveket. Meglátása szerint előremutató, hogy a kormány felülvizsgálja a jelenlegi rendszert, nem ért azonban azzal egyet, hogy minden gyermek rászorulna az ingyenes tankönyvre. Ezért a megoldást a tankönyvek árának korrigálásában látja, mivel a kötetek egy része nagyon drága. Hozzátette: az ingyenességgel ugyanakkor együtt kellene járnia a tartós tankönyvek bevezetésének is, mivel a mai kötetek sem tartalmilag, sem minőségileg nem alkalmasak a többéves használatra.

Edupress