Olcsó online tanárok Indiából Közoktatás
Eduline

Olcsó online tanárok Indiából

Már nem csak olcsó személyi titkárt lehet Indiából kölcsönözni, hanem saját online tanárt is, aki a nap 24 órájában a rendelkezésünkre áll és elmagyarázza a feladatokat. Ráadásul a szolgáltatásra rákaptak az angol iskolák is, így ma már az sem meglepő, ha a matekórán mindenki képernyő előtt, fülhallgatóval a fején ül és a 7000 kilométerre lévő saját bértanárának a magyarázatát hallgatja.

A londoni Ashmount Általános Iskola hatodikos diákjai már hónapok óta íhy tanulják a matekot. Ezeknek az óráknak az a menete, hogy a tanulók egy előre megbeszélt időpontban csatlakoznak a BrightSpark oktatóprogramhoz, amely Indiából kínál személyre szabott matek tanítást, 100 online tanárral. Az oktatás fejhallgatón keresztül, élőben zajlik, és az órákat az időeltolódás miatt legalább 24 órával a találka előtt le kell foglalni. A tanítás alatt a tanár és a tanuló biztonsági okokból nem láthatja egymást, és a képernyő egy interaktív krétatáblához hasonlóan működik, ahol a tanuló vizuálisan is nyomon követheti, amit a tanár a fejhallgatón keresztül magyaráz.

A BrightSpark az interaktív óráit 6-16 éves tanulóknak tervezte, és egy foglalkozás ára 12 font (körülbelül 4 ezer forint). A szolgáltatásra iskolák és szülők egyaránt előfizethetnek és az első visszajelzések kifejezetten pozitívak az első hallásra talán furcsának tűnő rendszerről. A tanulók azért szeretik, mert állításuk szerint a több ezer kilométerről jövő interaktív párbeszéd izgalmasabb, mint a tanár egyoldalú "monológja" a katedrán; az indiai tanárok pedig azért, mert a cég által a nekik fizetett 7 fontos (kb. 2 200 Ft) órabér a háromszorosa annak az összegnek, amelyet egy indiai iskolában kapnának. A szülők ugyancsak gazdasági okból pártolják az ötletet, hiszen a BrightSpark órái lényegesebb olcsóbbak, mint az angol magántanárok által elkért összegek, amik akár a 20-30 fontot (7-10 ezer forint) is elérik óránként.

Matektanár kéznél

Az általános lelkesedés ellenére a tanár szakszervezetek bírálták a rendszert, mondván az iskoláknak inkább  az angol tanárok szakmai színvonalának emelésére kellene összpontosítaniuk az erőforrásaikat, nem pedig alternatív megoldásokat keresniük. Chris Keates, a NASUWT tanárokat tömörítő szakszervezet főtitkára szerint a távoktatás alpvetően hibás megközelítés.

„Nem értem, hogy az érintett iskolák miért nem maguk tanítják a gyerekeket, és miért hagyatkoznak az indiai távoktatásra? Rendkívül veszélyes lenne, ha elterjedne ez a gyakorlat, hiszen rengeteg „feleslegessé vált” tanár állása kerülhet majd így veszélybe - mondta el a szakszervezet vezetője a BBC-nek. A rendszert egyébként a NASUWT mellett a National Union of Teachers is kritizálta, ők is felemelték a hangjukat a bértanárok ellen.

Az Ashmount iskola hatodikos tanára, Rebecca Stacey a kritikák ellenére megvédte a rendszert, szerinte ugyanis nem arról van szó, hogy az iskola helyettesíteni akarná a tanárokat, hanem inkább arról, hogy a BrightSpark egy extra eszköz az ismeretek megszerzéséhez. Az Ashmount ugyanis az online matekot csak a kiegészítő pluszórákon használja, hogy segítse azokat a tanulókat, akiknek extra időre van szükségük ahhoz, hogy a tantervet elsajátítsák.

„Mi olyan módszert kerestünk, amely hatékony személyre szabott megoldást kínál a tanulók egyedi problémáira, és a BrightSpark „egy tanár-egy diák” rendszere bevált. Nem használnánk, ha nem lennénk meggyőződve a hatékonyságáról.”

Tom Hooper a rendszer alapítója ugyancsak visszautasítja a kritikát. „A BrightSpark rendszer nem helyettesítésre, hanem kiegészítésként készült. Egy olyan eszköz a tanuláshoz, amely nem csak a diákok, de a tanárok számára is hasznos” - állítja a férfi, aki szerint sem a minőséghez sem a biztonsághoz nem férhet kétség, mert a BrightSpark mind a 100 tanára tisztában van az angol nemzeti tantervvel és átesett egy alapos biztonsági ellenőrzésen.

Krisztina O'Brien

eduline

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk” Közoktatás Székács Linda

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk”

Dél-Amerikába Magyarországról körülbelül 12-15 óra utazással lehet eljutni. Van, aki egy ilyen útra sosem vállalkozik, míg mások már tizenévesen nekivágnak a világnak. Ágó jelenleg Paraguayban, Anna tíz évvel ezelőtt Brazíliában töltött egy teljes tanévet cserediákként. Az élményeikről az Eduline-nak meséltek.