2009. május. 25. 05:36 Eduline Utolsó frissítés: 2009. május. 24. 10:09 Közoktatás

A Facebook mégsem rontja a jegyeket?

Egy friss kutatás cáfolta egy korábbi tanulmány eredményeit, miszerint a Facebook-ot használó fiataloknak rosszabb a tanulmányi átlaga társaikéhoz képest.

Azok a felsőoktatási tanulók, akik rendszeresen használják a Facebook-ot, kevesebb időt töltenek tanulással, így a tanulmányi eredményük átlaga is alacsonyabb értéket mutat, mint azon hallgatóké, akik nem tagjai közösségi weboldalaknak – állította egy statisztikai jellegű egyetemi tanulmány.

A hír hallatára nem egy szülő tette feketelistára a közösségi oldalt, ám feltupírozott kedvüket lecsillapíthatja egy friss kutatás, mely nem talált erőteljes kapcsolatot a népszerű weboldal és a rossz jegyek között.

„Nem találtunk egyértelmű bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a Facebook használat kapcsolatban van az alacsony tanulmányi átlaggal” – mondta Eszter Hargittai, a Northwestern University kommunikációs szakembere.

A kutatók a vizsgálódás során három különböző forrású adatbázisból dolgoztak: több mint ezer Illinois-i és Chicago-i főiskolai hallgató adatai mellett, kettő, 14-23 éves amerikai fiatalokról szóló reprezentatív felmérést használtak. A széleskörű, minden társadalmi réteget érintő, és adott korcsoportot átfogó adatokban keresgélve mégsem találtak jelentős negatív kapcsolatot a tanulmányi átlag és a Facebook-használat között.

„Feltételezésem szerint maga a Facebook használat – amit ezek a kutatások mértek – nem általánosíthatók az iskolai eredményekre” – mondta Hargittai, akinek kutatási területe a web politikai és társadalmi jelentőségének vizsgálata. A kutatás szerint a közösségi weboldalakat használó diákok „kikezdése” erősen emlékeztet a néhány évvel ezelőtti hasonló helyzetre, amikor a TV és a mozi hatásaiban találtak mindig valami kivetnivalót.

„A világhálót, és a közösségi weboldalakat is többféleképpen lehet használni, sok felhasználó számára hasznos, míg vannak, akik kevésbé találják meg számításaikat. Nem az a lényeg, hogy melyik oldalt használják, sokkal fontosabb az, hogy mit csinálnak ezeken a site-okon” – mondta Hargittai. „A kapcsolatok ápolása ezen keresztül kifejezetten előnyös is lehet, például.”

Ebből kifolyólag egyértelműen azt sem lehet kijelenteni, hogy a Facebook használatnak soha nem árthat a tanulmányi előmenetelnek.

„Ha egy diák a drága idejét nem a tanulásra fordítja, hanem a Facebook-on tölti, annak eredménye meglátszik a teljesítményén, de ugyanez bármilyen más tevékenységre is igaz” – tette hozzá Hargittai. „Egy biztos, jóval több, és alaposabb kutatás szükséges ahhoz, hogy kimutassuk, a közösségi hálózatok miként hatnak bizonyos tevékenységekre, legyen az tanulás, vagy munka.”