2009. március. 29. 18:31 Eduline Utolsó frissítés: 2009. március. 29. 18:33 Közoktatás

Nem tudják, mikor lopnak

A plagizálás nagyobb gond, mint a puskázás – ám e mögött nem feltétlen szándékosság van, jóval inkább csak nem tudják a diákok, hogy éppen lopnak.

Az iskolákban egyre nagyobb gondot okoz a plagizálás - állítja egy új jelentés, mely az Amerikai Vegyészeti Társaság (ACS) 237. országos rendezvényének egyik fő témája volt a területen tapasztalható növekedés aggasztó helyzete miatt. A szervezet etikai bizottságát vezető George M. Bodner, a Purdue Egyetem kémiai professzora a konferencián bemutatta a problémát kezelni hivatott LANGURE kísérletet.

 

Bodner a projekt során további egyetemekkel, magánvállalatokkal, állami oktatási konzorciumokkal, és nyílt forráskódot alkalmazó szoftvercsoporttal dolgozott együtt. A LANGURE keretében belül emellett több mint 130 diák szentelte munkáját annak, hogy a tudományos, mérnöki, és hasonló területek kutatói etikájára vonatkozóan tantervi modellt dolgozzanak ki, melynek keretében a doktori hallgatók ezentúl Amerika-szerte kredites kurzusokon sajátíthatják el a kutatási tevékenység során alkalmazandó magatartás-normákat. Bodner az általa alkalmazott technikát, mellyel saját diákjait oktatta a témával kapcsolatban, is beépítette a LANGURE tantervbe. Ennek során szöveges példákon keresztül igyekszik minél megfelelőbben bemutatni a plagizálás jellemzőit.

 

Bodner szerint a plagizálással kapcsolatos gyenge ismeretek a felsőfokú alapképzésben gyökreznek. „Minden bizonnyal a főiskolákon és az egyetemeken nem kapják meg az ehhez szükséges útmutatást. A tanárok nem kérnek elég esszét, házi dolgozatot, vagy ha igen, akkor pedig nem kezelik azt minőségileg. Ha a diákok a saját oktatási környezetükben nem sajátítják el mindezt megfelelően, onnantól kezdve egyre gyakrabban esnek majd ebbe a hibába.”

 

Az Iowa Egyetem szakembere, Thomas Holme, aki szintén felszólalt a konferencián, egyszerű tanácsot adott a hallgatóságnak és a diákoknak: „Azt szoktam mondani a hallgatóimnak: ha már négy szónál többet veszel át, tedd idézőjelbe, és add meg a forrást.”

 

Bodner mindenesetre hozzátette, hogy egyelőre nincsen számszerűsítve a plagizált esetek száma, hiszen nincs mivel mérni azt. Végeredményében, majdnem lehetetlen megállapítani, hogy egyes országokban mennyire nagy a probléma, de az biztos, hogy egyre inkább gyakoribb, köszönhetően az internetnek.