2009. január. 07. 04:43 Eduline Utolsó frissítés: 2009. január. 07. 06:38 Közoktatás

Beszüntetik az iskolákat - ezentúl „tudásközpontok” lesznek

Ne használjuk az „i”-vel kezdődő szót, mert járulékos jelentése negatív hatással lehet a tanulókra és a szülőkre egyaránt – ám egyesek nevetségesnek tartják a „diplomáciai” kiigazítást.

Miután a piros tintát, mint javítószínt kiűzték a brit tanintézetek nagy százalékából, újabb ötlettel álltak elő a szigetország iskolái: nem használják többé ezt a megjelölést. A Sheffield-i Watercliffe Meadow Primary már alkalmazza is az új, hiányos megnevezést, mert a vezetőség úgy gondolta, hogy az iskola szó negatív másodlagos jelentése káros lehet a diákokra és a szülőkre.

Linda Kingdon, az általános oktatási egység vezetője elmondta, hogy a változtatás közelebb hozza az intézményt a valósághoz, ám a döntést kritizálók szerint egyenesen nevetséges az efféle „politikai korrektség”.

Viszont a Watercliffe Meadow csupán egy a sok közül: temérdek tanintézet száműzte az „iskola” szót megnevezéséből, reagálva a szemléletváltozásra és az oktatási irányzatokra. Kingdon elmondása szerint a Watercliffe Meadow, mely három iskola összeolvadásából alakult, már a kezdetektől mellőzte az „iskola” szót.

„A Watercliffe Meadow a tudás helye. Az egyik ok, ami miatt így döntöttünk: a nálunk tanuló diákok szüleinek nagy része negatív fogalmi tartalommal párosítja az iskola szót. Ehelyett mi azt szeretnénk, hogy a családias tanulás helyszíne legyünk, ahova bárki betérhet. Képesek voltunk arra, hogy a semmiből indulva megalkossuk a tanulási tapasztalat egy új típusát. Nálunk nincsenek csengők, sípszó vagy zárt ajtók, szeretnénk szétfoszlatni az intézményesítettség jellegünket, a tanítást pedig közelebb hozni a való élethez” – mondta.

Richard Caborn, helyi képviselő nem volt meghatva: „Mindig is nyitott voltam az új ötletekre, de a valóság az, hogy az oktatás készíti fel a fiatal embereket az életre” – mondta. „Nem hiszem, hogy ehhez ejteni kellene az iskola megnevezést, nem értem, miért tették meg mégis.”

A nyelvműveléssel foglalkozó Campaign for Plain English szóvivője nevetségesnek minősítette az esetet: „Az új szavak használata az olyan egyszerű kifejezések helyett, mint amilyen az iskola szó is, akadályozza a gyerekek tanulási képességeit.”

Azonban, Barnsley városa is úgy döntött: 13 középiskolája helyett a jövőben kilenc „haladó oktatási központ” várja majd a tanulni vágyókat. A szóvivő szerint mindez része a tanulást újragondoló Remaking Learning nevet viselő programnak, mely célja az érintett területek újjászervezése a mindenkori tudás teljes felölelésével az óvódás kórtól egészen a felnőtt korig bezárólag.

David Fann, az igazgatókat tömörítő National Association of Head Teachers tagja úgy véli: ez a fajta változás visszatükrözi azt a tényt, miszerint az iskoláktól már most elvárják, hogy 7/24 órában, az év 365 napján rendelkezésre álljanak.

A döntéshozók tervei szerint ugyanis a következő évig biztosítaniuk kell az oktatási intézményeknek a gyermekgondozást, mint szolgáltatást, reggel nyolctól este hat óráig minden tanulónak, egész évben. Valamint, az sem elhanyagolható nyomásként nehezedik rájuk, hogy esténként és az oktatási szünetekben a felnőttképzésnek adják át a helyet.

John Dunford, az Association of School and College Leaders vezetője szerint Angliában a középiskolák nagy része előszeretettel jelöli meg magát felsőoktatási intézményként, mert úgy jobban lehet érvényesülni az oktatási piacon.

A Buckingham Egyetem professzora, Alan Smithers szerint az iskola szó eltávolítása nem más, mint a valósággal történő szembesülés előli menekülés. „Őszintén, ha valamint tudásközpontnak nevezünk, azzal csak összezavarjuk a felnőtteket, amely rossz hatással lehet az intézményekre” – mondta.

Ez nagyjából olyan, mintha a kukásembert hulladékeltávolító gépésznek, a konyhás nénit pedig oktatás-központi tápláléktermelési asszisztensnek neveznénk.
Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten

Hatványozás azonosságai, függvények jellemzése és grafikus manipulációk – csak néhány olyan összefüggés, fogalom és feladat, amit minden diáknak tudnia kell, aki idén májusban matekból érettségizik. Összegyűjtöttük, mi mindent kell(ene) átvenni szűk egy hét alatt azoknak, akik középszinten vizsgáznak matekból.