Bárdost nem érdeklik a diáklányok
E heti interjú alanyunk Bárdos András televíziós műsorvezető, kommunikációs szakember, a TV2 menedzsmentjének újdonsült tagja, a Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese. Valamint, ebben a szakmában nem megszokott módon példás családapa.
Milyen iskolákba jártál?
Sokba. Kölcsey Gimnázium, ELTE BTK, MÚOSZ, Színház- és Filmművészeti Egyetem - DLA
Milyen diák voltál?
Mikor, hogy. Olyan nagyon-nagyon jó tanuló sose voltam, inkább csak abban jeleskedtem, ami érdekelt. Persze azért nem bukdácsoltam...
Az iskoláid elvégzése után hogy alakult a karriered mostanáig?
Magyar Rádió, aztán Magyar Televízió, ott Nap TV, Objektív, aztán RTL Híradó, és 2002 óta TV2. És még sok minden más, amit nem említek. Miniszterelnök-jelölti viták, sok-sok választási műsor, sportközvetítések, szilveszteri műsorok, sok ezer élő adás...
Mennyire vetted hasznát az iskolában tanultaknak a gyakorlatban?
Nem mondhatnám, hogy sokszor előkerültek Drakón 621-es törvényei, de a sok-sok tanulás mégiscsak ad valamilyen magabiztosságot. A politikai újságíráshoz a történelmi tanulmányok például elengedhetetlenek. Aztán valamilyen szinten írni is meg kell tanulni, ahhoz meg nem árt olvasni. Nagyon pártolom a tanulást, most is tanulok, és amíg élek tanulni fogok.
Pontosan milyen tárgyakat oktatsz a Színművészeti Egyetemen?
Műsorvezetés, hírszerkesztés, újságírás, dokumentarizmus.
A rektor-helyettesség milyen új feladatokat ró rád?
Az Egyetemünk átalakulás előtt áll. Megváltozott a világ és ehhez alkalmazkodni kell. Új épületre van szükségünk, modern technikákra, külföldi kapcsolatokra, általános tanulmányi reformra.
A televíziózáson és a tanításon kívül foglalkozol még mással is (pl. van-e vállalkozásod)?
A gyerekeimmel foglalkozom a maradék időmben. Munka több már nem fér bele.
Aki tanít, az folyamatosan tanul is. Mennyire segít a fiatalokkal való foglalkozás a folyamatos szakmai megújulásban?
Enélkül nem tudom, menne-e. Hiszen a fiatalok csak a legkorszerűbb tudást hajlandók elfogadni, amit ugye ezért meg is kell szerezni...
Mit gondolsz a tanári szerepről a szakmai felelősségen túl?
Igyekszem nem belegondolni. Több száz fiatalember élete, sorsa... Mást nem gondolok róla. Csak, hogy tartozom. Mindig azt képzelem, hogy rám bízták őket a szüleik és ezzel nem szabad visszaélni.
Szerinted milyen problémákkal küzd a magyar oktatás?
Hú. A felső? Vagy általában? A magyar oktatás helyzete rossz. Rettenetes szegénység, sok rosszul, rosszra képzett tanár, elavult tárgyak, elavult ismeretek. Csak a diákokkal van minden rendben. Szerintem ebből kell kiindulni. De, hogy az iskolákban 2008-ban még mindig az Egri Csillagok és a Légy jó mindhalálig a kötelező irodalom...
Másnak látod a diákokat a katedráról, mint mikor te ültél a padban?
Más ez a generáció. Mi a kommunizmusban éltünk. A célunk az volt, hogy felvegyenek egy jó egyetemre és ezzel kész is. Ma már a felvétel sok esetben semmit sem jelent. A mai fiatalok kevesebbet olvasnak, viszont ott vannak a számítástechnikai ismeretek, ami nekünk egyáltalán nem volt. Mi dühösek voltunk, a maiak inkább punnyadtak. És sokkal kevesebb a viharos szerelem! Már nem nekem...
Tanárként hogyan kezeled a diáklányok rajongását?
Nem érzékelem. Hovatovább 45 vagyok. Hallgatóim 20 évesek...
Szabó Gyöngyvér