Újabb egyetemet alakítana át a kormány? Itt a következő változás Felsőoktatás
Eduline

Újabb egyetemet alakítana át a kormány? Itt a következő változás

A napokban kerülhet a kormány elé az az előterjesztés, amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nemzetközi innovációs és kreatívipari tudásközponti részvételének erősítéséhez szükséges működési modellváltásáról szól – írja a 168 Óra.

A lap szerint nemcsak a BCE, hanem más egyetemek is menekülnének a fojtogató állami korlátok elől. A 168 Óra birtokába került előterjesztésben a kormány számára két lehetőséget vázol Palkovics László, a modellváltást előkészítő miniszter.

Az első lehetőség megegyezik a BCE-re váró átalakításokkal, azaz a Mome is állami alapítású alapítvány fenntartásába kerülne. Az alapítvány helyében működhetne cég is, a lényeg, hogy jogi személy legyen, amelynek az állam át tudja adni a fenntartói jogokat.

Az előterjesztésben Palkovics azonban egy másik modellt is leír: ennek lényege, hogy a Mome „államháztartáson kívüli működését egy újonnan kialakítandó közjogi keretrendszerben” szerveznék meg. Vagyis az osztrák és finn egyetemekhez hasonlóan a fenntartói jogok jelentős részét az egyetem maga gyakorolja saját testületein keresztül, a minisztérium szerepe csupán a törvényességi felügyeleti, ágazatirányítási funkcióiból adódó kontrollra szűkülne.

A lap szerint nemcsak a Mome, hanem más egyetemek – például az Állatorvostudományi Egyetem és a Debreceni Egyetem – is szívesen váltanának modellt. A két modell egyike sem jelentené azt, hogy kevesebb hallgató előtt nyílik ki a felsőoktatás kapuja.

Mi vár a 2019-ben felvételizőkre? A nagy egyetemi átalakulás még nem érinti őket?

Mire számíthatnak azok a felvételizők, akik 2019-ben jelentkeznek a Budapesti Corvinus Egyetem képzéseire? Újabb olvasói kérdésre válaszolunk. Jövőre szeretnék jelentkezni a Corvinus egyik képzésére. Olvastam, hogy az egyetem már nem tartozik majd az állami intézmények közé, és államilag finanszírozott helyek helyett saját ösztöndíjas helyeket hirdetnek majd meg.

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.