Az ELTE ÁJK tanszékvezetőjével ülésezett a BME az egyetemi gólyatáborokról Felsőoktatás
Székács Linda

Az ELTE ÁJK tanszékvezetőjével ülésezett a BME az egyetemi gólyatáborokról

A gólyatáborok megújításán dolgoznak.

Nagy Marianna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának tanszékvezetője is részt vett a Budapesti Műszaki Egyetem műegyetemi gólyatáborok megújításával foglalkozó munkacsoportjának szeptember 10-i ülésén - írja a saját honlapján az egyetem.

Augusztus 21-én számoltunk be az Eduline-on arról, hogy az elsőéves diákok visszajelzései szerint mik történtek a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának bodajki gólyatáborában augusztus 14-17. között.

A beszámolók szerint ugyanis a gólyákat többek között

  • hosszú kilométereken keresztül gyalogoltatták a tűző napon a táborba,
  • kipakoltatták a táskáikat, elvették a gyógyszereiket és élelmiszereiket,
  • lekezelően bántak velük, továbbá
  • korlátozták a fürdőszoba- és mosdóhasználatukat.

"Külön mosdószünetek voltak. Napi max 3 db. 1 perc után üvöltve jöttek, hogy menjenek ki az emberek, jönne a következő csapat. A fürdés sem volt sokkal jobb. Fiúknak 2, lányoknak 5 percük volt. Stopperrel mérték. Ebbe beletartozott a tusolás. a fogmosás, a mosdózás és az öltözködés. Végig egy piros baseballütővel ütötték a falat és a zuhanyfülkéket, üvöltöztek, hogy siessünk, mindenki ránk vár. Nagymosdózni tilos volt, esélyed sem volt rá, mindig verték a fülke ajtaját" - írta egy diák.

Később kiderült; ez nem egyszeri alkalom volt; évtizedes hagyomány lehet a frissen felvett hallgatók megalázása a BME gólyatáboraiban.

A történtek miatt az Oktatási Jogok Biztosa vizsgálatot indított, a BME pedig munkacsoportot állított fel, hogy kivizsgálják a történteket és átalakítsák a gólyatáborokat.

A munkacsoport szeptember 10-i ülésén az ELTE ÁJK 2014-es gólyatáborában történtek miatt a kar tanszékvezetője, Nagy Marianna is részt vett. Az egyetem beszámolója szerint a tanszékvezető ismertette, hogyan reagált az Eötvös Loránd Tudományegyetem a 2014-ben a gólyatáboraiban történt rendkívüli eseményekre, továbbá elmondta, milyen belső folyamatokat kezdeményezett az egyetem és hogyan módosult az új hallgatók első közösségépítő programjának rendje az intézményben.

"A BME részéről az eseményen részt vevők a rendezvényszervezést, hallgatói közösségépítést érintő tanulságokat, az egyetemi életet indító rendezvény szocializációs céljait is megvitatták. Egyetértettek abban, hogy a felsőoktatásba most belépő generációk igényeihez és elvárásaihoz jobban igazodó, a beilleszkedést segítő komplex egyetemi támogató rendszer első eleme a tartalmában és formájában megújított gólyatábor. Ennek tartalmi és rendezvényszervezési részleteinek kidolgozása is a munkacsoport célja" - írja a BME.

Az egyetem minden, a gólyatáborral kapcsolatos bejelentést megvizsgák. A visszajelzésekre létrehozott e-mail címre ([email protected])eddig körülbelül félszáz e-mail érkezett, ezek túlnyomó többsége az egyetem szerint pozitív.

"Negatív tapasztalatokról beszámoló levelek a szigorú szabályokra és a fegyelemre, az étel minőségére és mennyiségére panaszkodtak. A hosszú sorban állások, a hőség, valamint a folyamatos programok néhány résztvevő számára túlságosan megterhelőnek bizonyultak" - jegyzik meg.

A munkacsoport legközelebb szeptember 16-án, azaz hétfőn ülésezik, az egyetem azonban korábban már közölte, hogy a jövőben új modell szerint, központilag szervezik majd a gólyatáborokat. A rendezvényen emellett jelen lesz pszichológus is.

 

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni? Felsőoktatás Vendégszerző

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni?

Sokan álmodoznak arról, hogy külföldön tanuljanak, de amikor választani kell a brit és az amerikai egyetemek között, könnyű elveszni. Mindkét rendszer világszínvonalú, mégis másképp működik: eltér a tanórák felépítése, a felvételi folyamata, a közösségi élet és a mindennapok ritmusa. Ritli Zsanett írása, aki a University of St. Andrews alumnájaként és jelenlegi Fulbright-ösztöndíjas NYU hallgatóként mindkét felsőoktatási rendszerben első kézből szerzett tapasztalatot.