Ezek a szakterületek lesznek a jövőben a legfontosabbak Felsőoktatás
Gál Luca

Ezek a szakterületek lesznek a jövőben a legfontosabbak

A jövő szakmái közül előreláthatóan azok lesznek a legfontosabbak, amelyek adatokkal, információkkal és kontrollal foglalkoznak. Az egyetemeknek pedig lépést kell tartaniuk a folyamatos fejlődésekkel, hogy az aktuális tudást a hallgatók megfelelően el tudják sajátítani.

A feltörekvő technológiáknak és a folyamatos fejlődése sokban befolyásolja a jelenlegi felsőoktatás helyzetét, ahol egyre fontosabbá válik, hogy a hallgatók jövőbiztos tudást adó szakot válasszanak – írja közleményében a BME.

Az Institute for the Future jelentése szerint a „2030-ban létező állások 85 százalékát még fel sem találták, így az új tudás megszerzésének a képessége értékesebbé válik, mint a tudás maga.”

Az újonnan megjelenő szakmáknak a nagy része olyan területekről származik, amelyek több tudományterület tudását ötvözik egyben. Ilyen például a mesterséges intelligencia, az informatika, vagy az orvosi technológiák.

A Boston Consulting Group tanulmánya szerint a számítástechnikai, természettudományos, technológiai, matematikai és mérnöki tudásra hatványozottan szükség lesz a közeljövőben. Az egyetem itt kiemeli, hogy a területhez szorosan kapcsolódik a fizikus-mérnök szak, ahol a hallgatók egymásra épülő, kompetitív tudást szerezhetnek.

Az adatok és annak feldolgozása, illetve elemzése szintén kulcsfontosságú területnek számít. A KSH adatai szerint míg 2009-ben az információ, kommunikáció ágazatban hazánkban 92,4 ezer ember dolgozott, addig 2020-ra ez a szám már 147,5 ezerre nőtt.

Rab László kulturális antropológus és etnográfus szerint az adat az új arany, amelyből naponta több millió terabájtnyi keletkezik. Ennek fontosságát a Business Insider előrejelzése is megerősíti, szerintük ugyanis az adattudományi szakemberek az elkövetkezendő évtizedekben keresettek lesznek.

Az adatelemzés, modellezés, algoritmusok, valamint a statisztika és valószínűségszámítás kiemelt területei a BME fizikus-mérnök képzésének is, ahol igyekeznek a fejlődésnek megfelelően alakítani a képzésüket. Itt a hallgatók már egyetemi éveik alatt együtt dolgoznak kutató-fejlesztő vállalatokkal és betekintést nyernek a leginnovatívabb K+F cégek világába.

 

 

 

 

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.