Kimaradhat az Erasmus-programból huszonegy magyar egyetem? Felsőoktatás
Eduline

Kimaradhat az Erasmus-programból huszonegy magyar egyetem?

Átmenetileg nem kaphatnak friss támogatásokat az Erasmus+ programból és a Horizont Európa kutatási és innovációs keretprogramból azok a magyarországi egyetemek, amelyeket közérdekű vagyonkezelő alapítvány tart fenn. Márpedig Magyarországon 21 ilyen egyetem van.

A Népszava úgy tudja, a tiltás a 2022. december 15-e után elbírált pályázatokra vonatkozik. A huszonegy „modellváltó” egyetemre azért figyel különösen az EU, mert működési modelljük nem biztosította a közösségi források átlátható kezelését, ugyanis sem a közbeszerzési, sem az összeférhetetlenségi szabályok nem vonatkoztak rájuk. Az unió figyelmeztetése ellenére sem változtattak azon az előíráson, amely lehetővé teszi, hogy magasrangú politikai tisztségviselők, például miniszterek bekerülhessenek az alapítványok vezető testületeibe.

Az EU27-ek összeférhetetlennek tartják, hogy politikai vezetők dönthetnek közpénzek kifizetéséről olyan szervezeteknek, ahol maguk is döntéshozatali jogkörrel rendelkeznek.

A lap hozzáteszi, hogy 2020-ban több mint 22 ezer magyar vett részt az Erasmus+ programjaiban, a modellt váltott Corvinus például a legtöbb résztvevőt küldő három egyetem között volt.

Az Erasmus programot itthon koordináló Tempus Közalapítvány a Népszavával azt közölte, hogy a a jogállamisági határozatnak nem címzettje az Erasmus+ program, ami szembemegy az Európai Bizottság állításával. Az ellentmondást firtató kérdéseikre nem kaptak választ.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.