Ha marad az online oktatás, komoly gondba kerülhetnek a brit egyetemek Felsőoktatás
Csik Veronika

Ha marad az online oktatás, komoly gondba kerülhetnek a brit egyetemek

Nem elég a Brexit okozta felfordulás, újabb kihívásokkal kell szembenézniük a brit egyetemeknek, ha kitartanak a magas tandíjak és az online oktatás mellett - derül ki egy friss jelentésből.

A brit egyetemek nem tudnak megfelelő ár-érték arányban képzéseket kínálni, ha kitartanak az online oktatás mellett, sőt fennáll annak a kockázata is, hogy az új, akár intézményfüggetlen digitális tartalmak felülmúlják őket - írja az OECD friss jelentésében.

Az alaphelyzet nem meglepő: az elmúlt két évben a felsőoktatási intézmények világszerte kénytelenek voltak elsősorban online tanítani. Az Egyesült Királyságban azonban még mindig nagy számban döntenek az egyetemek az online előadás mellett, ami a hallgatók szerint sem színvonalában, sem formájában nem fedi azt, amire korábban jelentkeztek – többször is követelték már a tandíjak csökkentését.

Nemrég a Hertfordshire University hallgatói nagyszabású aláírásgyűjtésbe kezdtek: nem szeretnének online tanulni. A petíció szerint az intézmény az online órák költséghatékonyságát a diákok érdekei elé helyezi.

A jelentést készítő szervezet oktatási és készségügyi igazgatója szerint a világjárvány utáni időszakban az egyetemi előadások és egyéb események online megtartása meggyengítheti a felsőoktatás szerepét. A 9 ezer fontos egyetemi tandíj csak online órákért az OECD szakértői szerint is nagyon magas. Ha ez így marad – mondják -, az egyetemek el is veszíthetik jelenlegi oktatási monopóliumukat.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.