Magyarországon nem kevesebb, mint 6000 mérnök hiányzik a munkaerőpiacról, és egyelőre még nem látszik, honnan lehet őket pótolni. A műszaki szakokon ma még csak a felvételt nyert hallgatók 29 százaléka tanul, viszont a valós szükségletek miatt 40 százalék feletti létszám kellene.
Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetségnél úgy látják, mielőbb el kell érni, hogy az iskolákban valóban olyan technológiákat, gépeket, eszközöket használjanak a diákok, amelyeket a vállalatoknál jelenleg is alkalmaznak. Ehhez az utóbbiak számára lehetővé kell tenni, hogy támogathassák az iskolákat és a szakképzési járulék rendszerén keresztül aktívan hozzájáruljanak a szakemberek kineveléséhez.
Hasonlóan kiemelt feladat a tanárok képzésének támogatása. Ennek részeként elengedhetetlen az oktatók felkészítése a digitális technológiák készség szintű használatára, aminek köszönhetően érthetőbbé, befogadhatóbbá, színesebbé, élménydúsabbá tehetők a gyerekek számára a műszaki és természettudományos ismeretek, információk - írják.
Az EJMSZ emiatt is szorgalmazza, hogy regionálisan az iskolákban jöjjenek létre duális, kooperatív képzési központok, amelyekben a vállalatok, az oktatási intézmények szakemberei dolgozhatnak együtt azon, hogy továbbképzések, felkészítők és egyéb a tudásmegosztást segítő tevékenységek révén több diák kapjon releváns szakismereteket, jövőképet, illetve alakulhasson ki direkt kapcsolat a leendő munkavállalók, illetve munkaadók közt.
A tíz legnépszerűbb műszaki képzés: ponthatárok és statisztikák
Milyenek voltak a ponthatárok 2018-ban a legnépszerűbb műszaki képzéseken? És hányan jelentkeztek idén?
Ennek megfelelően a Szövetség saját kezdeményezéseként már el is indította az EJMSZ Youth-t, amely egy kezdő, a tagvállalatok által delegált mérnökökből álló csapat. Ők szeptembertől országszerte tartanak majd pályaorientációs előadásokat az iskolákban, hogy saját példájukon keresztül hívják fel a diákok figyelmét arra, miért érdemes mérnöknek tanulni.
Emellett az EJMSZ folytatja az MTMI (matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai) kompetenciaméréseit is, amelyek során a középiskolások készségeit, képességeit vizsgálják. A Szövetség távolabbi tervei között szerepel még egy Tudományos Roadshow elindítása és a Mérnök Challenge országos versenysorozat elindítása is.
Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre |
Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre. |