A WAMP-os sikersztori: jó üzlet a művészet? Felnőttképzés
Eduline

A WAMP-os sikersztori: jó üzlet a művészet?

2006-ban indult a WAMP, Budapest legnagyobb dizájnvására, amelyen bútortervezők, festőművészek, szobrászok, ruha- és ékszertervezők mutatják be munkáikat a nagyközönségnek. A vásár egyik megálmodójával és ügyvezetőjével, Matheidesz Rékával beszélgettünk.

Mi inspirált, hogy létrehozzátok a vásárt?

Elsősorban New York-i és londoni példák: ott a művészet nincs bezárva a négy fal közé, hanem mindenki számára elérhető. Mi ezt szerettük volna: behozni az emberek közé, kivinni az utcára.

Ez akkor Magyarországon újdonságnak számított?

Igen, amikor 2006-ban az első vásárt rendeztük, itthon még nem volt divat a művészet és a vállalkozás, az üzleti élet párosítása. A művészek a föld fölött lebegtek, a gazdasági szereplők pedig komolytalannak tartották ezt az ágazatot, pedig a legdinamikusabban fejlődők közé tartozik. A WAMP szemléletváltást jelentett, azóta több hasonló vállalkozás indult itthon is.

Milyen nehézségekkel szembesültetek a kezdetekkor? Kaptatok valamilyen támogatást?

Pénzügyi támogatást nem kaptunk, önerőből építettük fel a WAMP-ot. Elhatároztuk magunkat, hogy - ha már belevágtunk - végigvisszük. Bár ismeretlen szereplőként nehéz volt kiépíteni a kapcsolatokat, szerencsére hamar sikeres és önjáró lett a vállalkozásunk.

Matheidesz Réka, a WAMP egyik alapítója

A művészeti piacon egyébként kevés olyan befektető van, aki hajlandó támogatni egy puszta ötletet - a válság miatt pedig most ők sincsenek jó helyzetben. Ha terméket állítunk elő, erdemes előbb elkészíteni a prototípust, és azzal felkeresni a támogatókat. Ez persze kockázattal jár, hiszen bele kell tenni a munkát, pénzt, erőforrást.

Mit tanácsolsz azoknak, akik egy művészeti vállalkozást szeretnének beindítani?

A legfontosabb, hogy csak akkor vágjanak bele, ha megvan a szabadságuk, hogy időt és pénzt fektessenek a vállalkozásba. Nem érdemes arra várni, hogy rögtön megtérül a befektetés. Nem ajánlom, hogy már az elején befektetőket keressenek, mivel ahhoz a piac ismeretére van szükség, ahhoz pedig idő kell. Fontos, hogy az adott termékben vagy szolgáltatásban is higgyen az illető, és ne csak anyagi érdek vezérelje.

Ha elkészültek a prototípusok, fel kell mérni, hogy mire vevő a piac, és mire nem, esetleg min kell változtani: erre jó lehetőséget ad a WAMP. Végig kell gondolni a célcsoportot, illetve azt is, hogy milyen beruházásigénye van a vállalkozásnak.

A vásár

Milyen terveitek vannak a WAMP-pal?

Szeretnénk meghatározóak lenni a közép-kelet-európai piacon is, több magyar művész munkáját vittük már külföldre, és elhoztuk a WAMP-ra a más országokban élőkét. Évente egyszer nemzetközi vásárt tartunk, és egy-egy ország dizájnereit látjuk vendégül a WAMP-on: 2008-ban holland, 2009-ben pedig finn alkotók jöttek hozzánk, a WAMP pedig megjárta már többek között London, Helsinki, Peking és Torinó dizájnrendezvényeit is.