Diszlexiás diákokról forgatott filmet Robert Redford fia Felnőttképzés
MTI

Diszlexiás diákokról forgatott filmet Robert Redford fia

Diszlexiáról forgatott dokumentumfilm rendezőjeként mutatkozott be Robert Redford fia, James Redford a Sundance...

Diszlexiáról forgatott dokumentumfilm rendezőjeként mutatkozott be Robert Redford fia, James Redford a Sundance Filmfesztiválon. A The Hollywood Reporter online beszámolója szerint a fesztiválalapító fia hozzáértő, intelligens munkát tett le az asztalra. A The D Word című film az HBO dokumentumfilmes műhelyének produkciójában igyekszik bevezetni a nézőket "a rejtett képességzavar" kérdéseibe.

Egy intelligens kamasz, Dylan áll a film középpontjában, aki olvasási nehézségei miatti iskolai kudarcairól mesél, és azt is elmondja, hogyan jutott át a buktatókon. Mint kiderül, sok probléma éppen abból származik, hogy a tanárok nem ismerik fel a diszlexiát, nem tudják kezelni, és az ilyen diákok másodlagos státusba kerülnek az osztályban.

Pedig a rossz teljesítmény éppen a képességzavar mellékhatása: ezt bizonyítja a filmben megszólaló több egykori diák esete, akik megszenvedték iskolai életüket. Akad közöttük olyan, aki nem is tudta, hogy diszlexiás.

Redford a téma tudós szakértőit is bevonta, a Yale két professzora tárja fel a diszlexia orvosi hátterét. Előkerül az is, hogy sokak számára éppen "áldás" is lehet ez az állapot, mivel a diszlexiások gyakorta rendkívül kreatívak, a szokatlan megoldások "szakértői", mivel más képességeiket kell erősíteniük, hogy áthidalják diszlexiájukat.

A The D Word kimondatlanul arra is utal, hogy a tanulók képességeit nem lehet kizárólag az olvasás gyorsaságából, illetve a tesztek gyors kitöltéséből leszűrni. A 49 éves rendező olyan rendkívül sikeres diszlexiásokat is bemutat, mint az üzletember Richard Branson, Charles Schwab vagy a politikus Gavin Newsom. Az 51 perces dokumentumfilmet James Redford társ-forgatókönyvíróként és társproducerként is jegyzi.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.