Kosztolányi Dezső, Berzsenyi Dániel és Vörösmarty Mihály - leggyakrabban ez a három szerző tűnt fel a középszintű magyarérettségin az elmúlt tizenhárom évben. De vajon milyen irodalmi művet kapnak az idei érettségizők?
Megnéztük, hogy a kétszintű érettségi bevezetése - vagyis 2005 - óta milyen irodalmi műveket kaptak az érettségizők: Kosztolányi, Berzsenyi és Vörösmarty is három-három művel jelent meg eddig a feladatsorokban.
Megvannak a középszintű magyarérettségi hivatalos megoldásai.
Az emelt szintű magyarérettségi hivatalos megoldásait is közzétették.
Folyamatosan frissülő tudósításunkat itt találjátok a magyarérettségiről.
Ezt a szövegértési feladatot kapták az érettségizők magyarból.
Választási témát is kaptak a magyarból középszinten érettségizők.
Nehéz szöveget kaptak a diákok a középszintű magyarérettségi szövegértési részében.
Az érvelés és a hivatalos levél írása sem okozhat gondot a magyarból középszinten vizsgázóknak.
József Attila, Márai Sándor, Csokonai Vitéz Mihály, Petőfi Sándor, Karinthy Frigyes és Arany János is népszerű az érettségin, mindegyik szerzőtől két-két mű szerepelt a középszintű feladatsorban.
Novella! Biztos?
Az Eduline-nak nyilatkozó érettségizők idén is arra számítanak, hogy a műelemző feladatban egy novellát kapnak majd, pedig volt már olyan, hogy a végzősöket kellemetlen meglepetés érte, és más műfajú szöveget kellett elemezniük.
Balladát és költeményt is kaptak már az érettségizők - feladat volt például Arany János Tetemre hívás című balladájának az elemzése, 2006-ban Márai Sándor Halotti beszéd című versét, 2013 őszén Weöres Sándor Az éjszaka csodái című költeményét kellett elemezni.
Év |
Szövegértés | Szövegalkotás: érvelés | Szövegalkotás: műelemzés | Szövegalkotás: összehasonlító elemzés |
2005 | Láng István: Környezetvédelem, fenntartható fejlődés (Mindentudás Egyeteme előadás) | Kaffka Margit: Egy asszony ügye c. véleménye mellett vagy ellen | Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai (novella, A jó palócok) | Kosztolányi Dezső: Beírtak engem mindenféle Könyvbe József Attila: Levegőt! |
2006 | Horn Gergely: A turizmus hatása az ökológiai és a társadalmi sokféleségre | Umberto Eco: A rózsa neve c. regénye kapcsán a címadásról | Márai Sándor: Halotti beszéd | Vajda János: Húsz év múlva (Gina emlékkönyvébe) Juhász Gyula: Anna örök |
2007 | Heltai András: Hangulat - vagy heuriger?... | Mitől beteg a könyvforgalmazás? c. írás alapján az elektronikus és a hagyományos könyvek kapcsolatáról | Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok (novella) | Csokonai Vitéz Mihály: Az eleven rózsához Ady Endre: Meg akarlak tartani |
2008 | Nádasdy Ádám: Miért változik a nyelv? (Mindentudás Egyeteme) | Ancsel Éva Összes bekezdése alapján a technikai fejlődésről | Petelei István: A könyörülő asszony (novella) | Berzsenyi Dániel: Horác Vas István: Vides ut alta stet |
2009 | Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora (részlet) | Spiró György véleménye kapcsán arról, hogy a fiatal generáció kevesebbet olvas | Lázár Ervin: Csapda (novella) | Vörösmarty Mihály: Keserű pohár (Czilley s a Hunyadiakból) Petőfi Sándor: Ivás közben |
2010 | Somogyi F. Anikó: Előkerült a Janus Pannonius-életmű hiányzó darabja (Magyar Hírlap cikke) | Szabó Magda interjúkötet Otthon c. írása alapján arról, hogyan hat a tárgyi környezet a személyre | Gelléri Andor Endre: Pármai likőr (novella) | Kosztolányi Dezső: A kis mécs (A szegény kisgyermek panaszai) Karinthy Frigyes: A kis edény (Így írtok ti) |
2011 | Nemes Nagy Ágnes: Párbeszéd a mai versről | Szophoklész: Antigoné alapján az emberi magatartásformákról | Móricz Zsigmond: A világ végén már szép és jó (novella) | Csokonai Vitéz Mihály: Az álom leírása Petőfi Sándor: Az álom... |
2012 | Lukácsy Sándor: Nemzeti olvasókönyv | Albert Camus: A pestis c. regénye kapcsán a heroikus életfelfogás mellett vagy ellen | Arany János: Tetemre hívás (ballada) | Karinthy Frigyes: Tanár úr, kérem c. kötetéből "A jó tanuló felel" és "A rossz tanuló felel" |
2013 | Gósy Mária: A gyermeknyelv | Leszek Kolakowski: Kis előadások nagy kérdésekről. Az utazásról c. műve kapcsán az epikai művekben szereplő utazásokról | Márai Sándor: Az árva (elbeszélés) | Berzsenyi Dániel: Napoleonhoz Vörösmarty Mihály: Napoleon |
2014 | Veszelszki Ágnes: A digilektus hatása az írásbeli és a szóbeli kommunikációra egy kérdőíves vizsgálat alapján |
Márai Sándor: 42. Az olvasásról. Füveskönyv (részlet) kapcsán a lassú olvasás mozgalmáról |
Bródy Sándor: Kaál Samu (novella) |
Berzsenyi Dániel: Életfilozófia és Arany János: Visszatekintés |
2015 | Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Bevezetés | Részlet Seneca leveleiből - érvelés "az idő a miénk" témában |
Bodor Ádám: Állatkert (novella) |
Tóth Árpád: Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán: Az ég játékai |
2016 | Moravcsik Gyula: Miről vallanak a papiruszok? |
Csoóri Sándor: Nomád napló részlete kapcsán a kérdezni tudás szerepéről, értékéről |
Tamási Áron: Szerencsés Gyurka (elbeszélés) |
Vörösmarty Mihály: Liszt Ferenchez és Illyés Gyula: Bartók |
2017-ben változott a középszintű magyarérettségi: míg korábban a szövegértési feladatsor megírása után három szövegértési feladat közül választhattak a diákok, az új szabályok alapján a szövegértés után egy rövid szövegalkotási feladatot is kapnak (az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül kell választani). Ha ez megvan, jön a műelemzés: egy mű értelmező elemzése és két mű összehasonlító elemzése közül választhatnak egyet.
A tavalyi feladatok és irodalmi művek a következők voltak:
Szövegértés | Érvelés | Gyakorlati szövegalkotás | Műelemzés | Összhasonlító műelemzés | |
2017 | Hogyan építette Petőfi saját imázsát? (A Könyves blog interjúja) | Tisjlár Roland: A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban (doktori disszertáció) részlete alapján a humor szerepéről |
Motivációs levél a helyi közlekedési társaság osztályvezetőjének, egy állás ügyében | Kosztolányi Dezső: Boldogság (novella) | József Attila: Elégia és Radnóti Miklós: Nem tudhatom... |
Érettségizzetek velünk! |
Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek. Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat. A 2018-as érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket. |
Középszintű irodalom szóbeli érettségi felkész - eduline.hu
Online képzés célja: Az online érettségi felkészítő tanfolyamot kifejezetten a 2016-os középszintű irodalom szóbeli vizsgájára készítettük. A videó áttekintésével átismételheted az vizsga fő részeit. | | Érettségi, nyelvvizsga , Érettségi felkészítők , Középiskola, érettségi felkészülés
Így készülhettek fel két hét alatt a magyarérettségire
Kevesebb mint két hét van a magyarérettségiig - mit érdemes átnézni a középszintű írásbeli előtt? Milyen last minute tippeket érdemes megfogadni? És miért nem szabad csak a novellaelemzés szempontjaiból felkészülni?