Aki jól tudta a forrásokat értelmezni, és használta az atlaszt, tárgyi tudás nélkül meg tudta szerezni a kettest a töriérettségin, hibátlan megoldás azonban kevés lesz - mondták az eduline által megkérdezett szaktanárok a középszintű töriérettségiről.
„Nagy meglepetés nem érhette a diákokat, középkori városokról szóló kérdések például minden évben vannak a középszintű írásbelin, mindig van egy Árpád-házi vagy egy vegyesházi király, az idén például Károly Róbert gazdasági reformjáról kaptak feladatot a diákok. A XIX. századi politikai eszmék, valamint az 1848/49-es szabadságharc is minden évben előkerül, ez sem okozhatott gondot” – mondta az eduline-nak Szabó Roland, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium szaktanára. Hozzátette: az első feladat Mezopotámiára vonatkozott, nem volt nehéz, de az érettségizők általában arra számítanak, hogy az ókori görögökről vagy rómaiakról lesznek kérdések.
A töritanár szerint a diákok egy részének valószínűleg a közép-európai régió rendszerváltás utáni gazdasági teljesítményére vonatkozó feladattal volt problémája – elsősorban a feladat „D” részével. „A 12-es feladat a helyi önkormányzatokról szólt, ezt a témát nem szokták szeretni a középiskolások, de a feladat nem volt bonyolult, így a nagy részük valószínűleg jól oldotta meg” – magyarázta.
Itt van a középszintű töriérettségi hivatalos megoldása.
Itt van az emelt szintű töriérettségi hivatalos megoldása.
Az emelt szintű töriérettségi első részének feladatairól itt olvashattok.
1956 és Nagy Imre a középszintű töriérettségi második részében - friss infók
„Aki 100 százalékos dolgozatot akart írni, annak nehéz dolga volt, mert nagyon sok feladatban voltak buktatók. Persze voltak egészen triviális részek is, ahol csak le kellett olvasni a választ a térképről. Egy kicsit elgondolkodtatóbbak voltak a feladatok, mint tavaly vagy tavalyelőtt, viszont ami meglepő volt, hogy a középszintű érettségi első részében egyetlen évszámot sem kértek a vizsgázóktól” – mondta az eduline-nak Mozsolics Péter, a Studium Generale Történelem Szekciójának vezetője. A Budapesti Corvinus Egyetem hivatalos érettségi-előkészítőjének oktatója a könnyebbek közé sorolta az 1848/49-es szabadságharcról, valamint a XIX. századi politikai eszmékről szóló kérdéseket.
„A közép-európai országok gazdaságához kapcsolódó feladat meglepő volt, a földrajzérettségin is megállta volna a helyét, tárgyi tudás nem kellett hozzá. A 2-es feladat C része pedig kifejezetten problémás volt. A helyi önkormányzatok működéséről szóló 12-es feladat is becsapós, alaposan el kellett olvasni a szöveget. Nem vagyok biztos abban, hogy ezt a témát a középiskolákban részletesen veszik” – magyarázta, hozzátéve: három feladat is volt az első részben, amely az 1990 utáni időszakhoz kapcsolódik.
Esszéfeladatok: az invesztitúraharc a favorit?
Szabó Roland szerint az egyetemes történelmi témák közül az invesztitúraharc lesz a népszerűbb, „jól megfogható téma, míg a másik feladat az ipari forradalom egy speciális momentumára, szeletére kérdez rá” . „Egyébként is tipikus hiba szokott lenni a középszintű érettségin, hogy a diákok nem a megadott témáról írnak. Ezeknek az esszéfeladatoknak az a lényege, hogy egy témakör megadott momentumát kell jól körbejárni” – magyarázza az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára, hozzátéve: fontos, hogy a vizsgázóknak térben és időben is el kell helyezni a témát, ha ezt nem teszik, értékes pontokat fognak veszíteni.
„Az is fontos, hogy a forrás csak kiindulópont, nem azt kell felsorolni, hogy mi áll a szövegben, vagy milyen adatok szerepelnek az ábrán, hanem azokból kell következtetéseket levonni. Az is probléma, ha a diákok egyáltalán nem használják a forrásokat, ezért négy pontot vonnak le a javítók” – tette hozzá. A szaktanár szerint a végzősök a gazdasági és a népesedéssel kapcsolatos témákat kevésbé szeretik, „a politikatörténet és a hadtörténet sokkal jobban szokott menni nekik”, ezért a 20. feladatot valószínűleg kevesen választották, „pedig nagyon ötletes választás volt a Kosztolányi-mű”.
Mozsolics Péter, a Studium Generale szekcióvezetője szerint az esszéfeladatok korrektek voltak, igaz, voltak olyan témák, amelyeknél a forrást alig lehetett használni. „A magyar témák közül Hunyadi és Kossuth is könnyű volt, Kossuth egyébként is fontos téma, számítani lehetett rá. A 20-as feladatot valószínűleg nagyon kevesen választották, mert tipikusan ez az a téma, amelyet nem vesznek át alaposan a tanárok” – magyarázta, hozzátéve: a rövid esszék közül a tatárjárás és a dualizmus kori ipar lehetett a legnépszerűbb, az 1956-os témát valószínűleg azért választották kevesebben, mert Nagy Imre szerepéről kellett írni, ez pedig nehéz feladat.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |