Turizmus-vendéglátás, kereskedelem és marketing, gazdálkodás és menedzsment, pénzügy és számvitel, kommunikáció és média – ezek voltak a legnépszerűbb felsőoktatási szakképzések az idei felvételin. A pótfelvételizők is válogathatnak az új, kétéves szakok közül – de miről fognak tanulni, ha a legtöbb jelentkezőt vonzó képzések közül választanak?
Turizmus-vendéglátás
1725 jelentkezővel az idén a turizmus-vendéglátás végzett a legnépszerűbb felsőoktatási szakképzések listájának élén. A hallgatók a négy féléves képzés alatt megismerhetik a turizmus társadalmi és gazdasági hatásait, elsajátíthatják a turisztikai vállalkozások, vendéglátóhelyek működtetésének alapjait, és alkalmasak lesznek a felsővezetők munkáját segítő feladatok ellátására.
Két szakirány közül választhattok: a turizmus az utazásszervezéssel, ügyintézéssel, a külföldi és magyar kulturális élettel foglalkozik, míg a vendéglátás szakirány a vendéglátási alapokon túl értékesítésre, illetve az üzletvezetői, szervezői feladatokra készíti fel a hallgatókat, de tanulhattok élelmiszerismeretet, marketinget és protokollt is.
A felsőfokú végzettséget azonban csak akkor szerezhetitek meg, ha letesztek egy - legalább középfokú, vagyis B2-es, komplex - szaknyelvi vizsgát. A felsőoktatási intézmények idegen nyelvi kurzusokat is kínálnak a hallgatóknak.
Kereskedelem és marketing
A felsőfokú végzettséget nyújtó képzés a gazdálkodási és ügyviteli feladatok ellátására készíti fel a hallgatókat. Három szakirány közül választhattok: kereskedelmi, marketingkommunikáció és kereskedelmi logisztika.
Merre tovább? |
Ha a kétéves képzés tematikájának megfelelő szakterületen jelentkeztek alap- vagy osztatlan szakra, a felsőoktatási szakképzésen megszerzett kreditek 75 százalékát beszámítják. Két év alatt 120 kreditet kell összegyűjteni (ebből 30 a szakmai gyakorlat teljesítése), 90-et számítanak be: egy hároméves alapképzés esetén tehát 180 kredit helyett már csak 90-et kell megszereznetek. |
A szakiránytól függően a kommunikáció és a gazdaság területeiről, az áruforgalmi folyamatokról, a kereskedelmi feladatok irányításáról, az e-kereskedelemről, a piackutatásról, médiajogról és számvitelről is tanultok majd. A képzés szakmai gyakorlattal zárul, alapfokú szakmai nyelvtudásra van szükségetek.
Gazdálkodás és menedzsment
A 45 százalékban gyakorlati órákból álló képzés a vállalkozások tevékenységeibe vezeti be a hallgatókat. A kis- és középvállalkozási szakirányon a PR- és a marketingstratégiákat, míg a projektmenedzsment szakirányon a szervezés, irányítás és ellenőrzés alapjat ismerhetitek meg.
Ez a képzés is egy féléves szakmai gyakorlattal zárul, amelyet a felsőoktatási intézményben vagy annak - gyakorlati képzést biztosító - szervezeténél lehet elvégezni. Alapfokú szakmai idegennyelv-tudás szükséges, a pontos követelményeket a felsőoktatási intézmények határozzák meg.
Pénzügy és számvitel
Ezen a kétéves szakon olyan gazdasági szakembereket képeznek, akik el tudják látni a vállalati, a pénzügyi szolgáltató, az államháztartási és a civil szektorban működő szervezetek pénzügyi feladatait. A képzés szakirányai is ezek szerint oszlanak meg: választhatjátok például az államháztartási szakirányt, amelyen vezetői döntéseket segítő pénzügyi kompetenciákat sajátíthattok el, de létezik nonprofit szakirány is, amely a civil szervezetek gazdasági elszámolásaira készít fel, pénzintézeti szakirány, amely a bankok és biztosítók pénzügyi teendőivel foglalkozik, valamint vállalkozási szakirány. A negyedik félév ezen a szakon is szakmai gyakorlat.
Kommunikáció és média
A kommunikátor- vagy moderátorasszisztensi végzettséget adó képzés olyan médiaszakembereket képez, akik intézményi keretek között képesek használni a különböző kommunikációs rendszereket és eszközöket. A kommunikátor szakirányon tanulók különböző intézmények alkalmazottjaként helyezkedhetnek el: az arculatért felelhetnek, vagy a külső- és belső kommunikációs feladatokat láthatják el.
A moderátor szakirány hallgatói a média területeit ismerhetik meg; szerkesztőként, riporterként vagy kulturális események szervezőjeként, műsorkészítőként dolgozhatnak. A képzés 55 százalékban elméleti, 45 százalékban gyakorlati jellegű.
Ha erre a képzésre jelentkeztek, a PR-ról és a reklámról, a tömegkommunikációs eszközök alkalmazásáról, új informatikai megoldásokról is tanultok majd. Az oklevél megszerzéséhez egy alapfokú, komplex szaknyelvi vizsga és szakmai gyakorlat szükséges.