Volt, akinek a testsúlyára, másnak az orvos rokonaira voltak kíváncsiak a Semmelweis szóbeli felvételijén Érettségi-felvételi
Kurucz Tünde

Volt, akinek a testsúlyára, másnak az orvos rokonaira voltak kíváncsiak a Semmelweis szóbeli felvételijén

Mit tenne, ha orvosként egy fiatal lányhallgatója fel szeretne menni a lakására? Maga egyébként hány kiló? A családjában van orvos? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre is kellett válaszolnia több jelentkezőnek a Semmelweis Egyetem felvételi elbeszélgetésén.

Idén először, a megváltozott felvételi eljárás keretein belül az egyetemek akár szóbeli beszélgetésre is behívhatják a hozzájuk jelentkező diákokat. A lehetőséget pedig többek között az orvosokat képző hazai egyetemek is megragadták. A Semmelweis Egyetemen, a Pécsi Tudományegyetemen, a Szegedi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen is kötelező felvételi elbeszélgetést tartottak.

Mindegyik felsőoktatási intézmény maximum 50 intézményi pontot ad erre, és minden diákot oda hívtak be, amelyik szakot első helyen jelölte meg. Fontos azt is megemlíteni, hogy minden orvosképző elfogadja a másik szóbelijét, így ha valaki például nem kerül be a Semmelweisre, de megjelöli a Szegedi Tudományegyetemet, akkor oda is beszámítják az eredményét.

A legfontosabb tudnivalók a 2024-es felsőoktatási felvételiről

Önéletrajz, videók, szituációs gyakorlat

A Semmelweis Egyetemen a középiskolai diákok szóbelijére április 12-18 között került sor. A mintegy 3500 jelentkezőt az intézmény öt karának 93 bizottsága hallgatta meg – írja a semmelweis.hu.

Az általános orvosi képzésre jelentkezőknek a szóbelire vinniük kellett egy önéletrajzot, motivációs levelet és egy tanári ajánlást. Emellett a diákoknak 37 kisfilmet, egyetemi oktatóvideót kellett megnézniük.

Az egyetem honlapja szerint a bizottságok arra voltak kíváncsiak, a diákok megnézték-e e videókat, és hogy azok közül melyik tetszett nekik és miért. Ezen kívül egy szituációs feladatsort is meg kellett oldaniuk a jelentkezőknek, amelynek segítségével a vizsgáztatók a diákok személyiségét, problémamegoldó képességét elemezték.

 

A Semmelweisre hívták be szóbelire a gimnazista Helgát (a lány nevét az anonimitás érdekében megváltoztattuk – Szerk.) is, aki elmondása szerint kisgyerek kora óta orvosnak készül. Hogy minél nagyobb tudásra tegyen szert, cserediákként még Németországban is tanult egy olyan iskolában, ahol nagy hangsúlyt fektettek a biológiára és a kémiára.

Április 15-re (hétfőre) kapott először időpontot 10 órára, azonban 3 nappal a vizsga előtt az egyetemről felhívták, hogy tudna-e 10 helyett inkább 8 órára jönni. A lány a szóbeli előtt megnézte a videókat, megírta az önéletrajzát és a motivációs levelet is, majd az egyik szaktanárától kért írásbeli ajánlást. Ez utóbbi végül nem is kellett.

A termet Helga egy kicsit nehezen találta meg az épületen belül, kétszer is segítséget kellett kérnie. Mikor odaért, már szülőkkel együtt öten-hatan üldögéltek a terem bejárata előtt, a lány szerint feltehetően azért, mert egy időpontra több diákot is hívtak.

Az ajtót pontban nyolckor nyitották ki, bekérték az ottlévők önéletrajzát, majd közölték velük, hogy nekik teljesen mindegy, hogy ki jön be először. Helgáék végül abban állapodtak meg, hogy érkezési sorrendben mennek be a szóbelire. A lány így végül több mint 2 óra várakozás után jutott be a terembe, ahol elmondása szerint a bizottsági tagok be sem mutatkoztak, hanem rögtön a dolgok közepébe vágtak.

Helga azt mondta, hogy az egyik bizottsági tag, egy idősebb férfi az elején telefonált, így a másik, egy hölgy kérdezgetett az önéletrajzáról, hogy miért volt egy évig Németországban, meg persze, hogy vannak-e orvosok a családban. Mikor a férfi letette a telefont, átvette a szót, és megkérdezte, melyik videó tetszett neki.

„Azt válaszoltam, hogy a robotsebészetes. Utána ahogy beszélgettünk folyamatosan az az érzésem volt, mintha mindenbe bele akarna kötni. Már nem emlékszem, hogyan jutottunk el pontosan az amerikai egészségbiztosítási rendszerig. Én csak néztem nagyokat, hogy tessék, én ilyenre nem készültem. Folyamatosan mondogatta, hogy gondolkozzak, meg ha nincsen ötletem, tippelgessek. Elkezdtem a diabéteszről beszélni. Ennek apropóján megkérdezte, hogy maga egyébként hány kiló?"

Mivel nem akartam megmondani, ezért azt feleltem, hogy a korábban beszélt 60 kilónál biztosan több vagyok. Erre a férfi bejelentette, hogy az elég nagy baj, hogy én már túlsúlyos vagyok, de szerencsém van, mert kórosan túlsúlyosnak nem nézek ki.

– mondta Helga, majd megjegyezte, hogy a férfi megjegyzésére a másik bizottsági tag ugyan nem szólt semmit, de az arcán lehetett látni, hogy őt is meglepte a kérdés.

Más is járt hasonlóan

A diákok visszajelzései szerint azonban nemcsak Helga kapott személyeskedő megjegyzéseket a Semmelweis felvételijén. Az egyik érettségis csoportban a korábban az VI. kerületi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban tanító matematika-kémia szakos Palya Tamás tett közzé egy posztot, amelyből kiderült, hogy a magánóráin több diák is panaszkodott nála a Semmelweis szóbeli felvételijére.

A többórás várakozás mellett volt olyan lány, akitől azt kérdezték, van-e barátja, egy másik, iszlám vallású, hidzsábban érkező felvételizőt pedig az palesztin-izraeli konfliktusról kérdezgették.

Az Eduline megkereste Palya Tamást is, aki azt mondta, hogy a poszt óta többen is írtak neki.  Az egyik érintett felvételizőnek például egy olyan szituációs feladatot kellett megoldania, aminek a lényege az volt, mit tenne, ha férfiorvosként egy fiatal lány hallgatója rákérdezne, hogy feljöhet-e a lakására. Miután a diák erre egyértelmű nemmel felelt, a bizottság megjegyezte, hogy a régi időkben nem biztos, hogy belefért a normába hasonló munkahelyi kapcsolat, de ma már talán igen. Emellett akadt olyan felvételiző is, akiről amikor kiderült, hogy jól beszél angolul, a vizsgáztatóval angolul kellett beszélgetnie.

Vizsgálat indult az egyik vizsgaelnök ellen a Semmelweis Egyetemen

 

Az esettel kapcsolatban kérdéseinkkel megkerestük a Semmelweis Egyetemet is, ahonnan azt a választ a kaptuk, hogy a felvételi alatt "az egyik bizottság két tagjától is panasz érkezett a bizottsági elnök túlságosan kritikus megnyilvánulásai miatt."

Az eset azonnali kivizsgálása után az adott vizsgaelnök eredményeit kizárták, és az érintett diákok felvételi pontszámánál a másik két tag véleményét figyelembe véve állapították meg a pontszámot

- írták, utána hozzátették, hogy a többi, azaz 92 bizottság esetében nem volt probléma, sem panasz.

A Semmelweisen a mostani felvételi beszélgetések tapasztalatait tovább elemezik, és beépítik a következő évi felvételibe.

„Átlagosan 42 pontot kaptak a felvételizők, elenyésző volt az alacsony pontszám, voltak, akik a tanulás mellett sportban, zenében, korábbi munkatapasztalataik révén, vagy a nyelvismeretük tekintetében nyújtottak kimagasló teljesítményt. A Semmelweis Egyetem a hazai és nemzetközi felsőoktatási rangsorok kiemelt helyén szerepel, ezért az intézmény számára köztudottan fontos, hogy a legjobb képességű hallgatókat vegye fel. Fontos szempont pl. a nyelvismeret vagy az egészségügyi téren szerzett korábbi tapasztalat. A szóbeli felvételivel kapcsolatos eredmények összességében nagyon jók voltak, szinte csak pozitív visszajelzést kapott az egyetem a felvételizőktől és a kollégáktól is.” – írták válaszukban.

Frissítés 04.25.

Cikkünk megjelenés után a Semmelweis Egyetem oldalán megjelent egy közlemény, miszerint a szóbelin "összesen 248 db ún. szituációs kártya közül húztak a diákok, melyeket a négy hazai orvosképzéssel foglalkozó intézmény magatartástudományi intézetei közösen állították össze, és egységesen kerültek alkalmazásra mind a négy intézményben. A feladatok deklaráltan nem tartalmaznak sem vallást, sem filozófiát, sem gender témákat (beleértve a férfi női kapcsolatot), illetve általában semmilyen egyéni érzékenységet potenciálisan érintő kérdést, vagy helyzetet."