Így változik a középszintű matekérettségi 2024-ben Érettségi-felvételi
Kurucz Tünde

Így változik a középszintű matekérettségi 2024-ben

A 2024-es májusi-júniusi érettségi lesz az első, ahol a diákok a megújult követelmények alapján vizsgáznak. Mutatjuk, hogyan változik a középszintű matekérettségi 2024-ben.

Az idei tavaszi érettségin a diákok már az új, 2020-as nemzeti alaptanterv alapján vizsgáznak, amely elviekben csökkenti az elvárt ismereteket, és jobban előtérbe helyezi az egyéni kreativitást és az aktív problémamegoldást.

Hogy mennyire csökkenti a tananyag mennyiségét, hogy a magyar feladatsorba bekerül egy műveltségi teszt, ahol többek között memoritereket is számon kérhetnek írásban, az finoman szólva is kérdéses. Arról nem is beszélve, hogy a magyar feladatsor második részéből az összehasonlító elemzés is eltűnik, helyette majd egy témakifejtő esszét lehet választani.

A középszintű matekérettségi a magyarhoz képest viszont sokkal jobban közelít a gyakorlati problémákhoz.

Hogyan épül fel a középszintű írásbeli matekérettségi 2024-ben?

A korábbi évekhez hasonlóan a matekérettségi az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint két részből áll, amelyre ennyi időtök van:

  1. rész: 45 perc
  2. rész: 135 perc

Az első rész általában 12 feladatot tartalmaz, amelyekben az alapfogalmakat és egyszerű összefüggéseket kérnek számon. Ha letelik a 45 perc, akkor ezt a feladatlapot a felügyelő tanár összegyűjti, és ezzel a feladatrésszel a későbbiekben már nem foglalkozhattok.

A második 135 perces szakasz további két részre osztható.

  • A II. A rész három, egyenként 9-14 pontos feladatból áll.
  • A II. B rész három, egyenként 17 pontos feladatot tartalmaz, de ebből csak kettőt kell megoldanotok.

A II. rész feladatai általában egyszerre több témakört is érintenek, és több részkérdésre kell válaszolnotok. Jó, ha tudjátok, hogy a második rész feladatait tetszőleges sorrendben oldhatjátok meg. Ha elakadtok az egyikkel, bármikor visszatérhettek rá.

A témakörök középszinten az alábbi, hozzávetőleges arányokkal fordulnak elő:

  • Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok: 20%
  • Számelmélet, algebra: 25%
  • Függvények, az analízis elemei: 15%
  • Geometria, koordinátageometria, trigonometria: 25%
  • Valószínűség-számítás, statisztika: 15%

Hogyan változik a matekérettségi 2024-ben?

Töreky Szilvia, a Webkurzus matematikatanára elmondta, hogy az új NAT miatt a témakörökben történt változás a közép-és az emelt szintű matekérettségin.

A 2024-es középszintű matekérettségibe lekerült emelt szintről néhány tétel (például számtani-vagy a mértani sorozatösszegének) bizonyítása, amit viszont csak a szóbelin kérnek. Szóbelizniük viszont csak azoknak kell középszinten, akik az írásbelin 12-25 százalék között teljesítettek, vagyis nem érték el a kettes szintet.

A tételek bizonyításához komolyabb matematikai gondolkodásra van szükség. Szerencsére pontosan meg van adva, melyikeket kell tudni a középszintű szóbelin. Ha valakinek nem sikerülne a kettes az írásbelin, azért ezeket meg tudja tanulni.

-    jegyezte meg a matektanár.

Töreky szerint sokak számára okozhat nehézséget, ám nagyon hasznos lehet az életben, hogy a középszintű matekérettségibe bekerültek gazdasági számítások:  gyűjtőjáradék, törlesztőrészlet, megtakarítási, befektetési és hitelfelvételi lehetőségek és azok kockázati tényezőivel kapcsolatos feladatokok.

Valószínűleg a pénzügyi fogalmak szöveges feladat formájában kerülnek majd elő feltehetően a második részben, és annak is inkább a legvégén, ahol majd az érettségizőknek a szöveg alapján kell meglátni és felírni az adatok közti összefüggéseket.  Ez sokaknak komoly gondot jelenthet.

-    tette hozzá a matektanár

A középszinten érettségizőknek emellett új statisztikai fogalmakkal is meg kell ismerkedniük. Idáig is kellett tudni az átlagot, a szórást, az eloszlást, idén pedig már a kvartilesekkel is tisztában kell lenniük.

"Ez nem egy nehéz fogalom, érdemes mindenképp tisztába lenni vele, könnyen megszerezhető pontok reményében." – mondta Töreky, majd kitért arra is, hogy ez a fajta bővítés összhangban van a nyugat-európai érettségi követelményekkel, ahol ez már régóta a tananyag része.

Szintén újdonság, hogy a tanulóknak nemcsak diagramról kell leolvasni az értékeket, hanem megfelelő diagramtípust is kell tudni választaniuk, majd meg is kell indokolniuk a döntésüket, és fel kell ismerniük a grafikus manipulációkat is. Ez utóbbi szintén hasznos tudást ad.

Eddig emelt szintű érettségin kérték, de 2024-től a középszintű feladatsorban is előfordulhatnak többek között az alábbi témakörök, fogalmak

  • gyűjtőjáradék, törlesztőrészlet
  • 10-es alapú számrendszer átváltása egy másikra
  • geometriai valószínűség
  • az események összege, szorzata, komplementeresemény, független esemény, várható érték

Ez utóbbi a valószínűségszámítás során jöhet elő.

Mi került ki a középszintű matekérettségi követelményeiből?

Töreky szerint a témakörök közül a függvényeket eléggé megcsonkították. Például nem kell tudni a trigonometrikus függvények (például szinusz, koszinusz, tangens) ábrázolását. Ennek sok diák örülhet, de aki fizikával szeretne a későbbiekben foglalkozni, annak ez nehézséget okozhat, hiszen ott ezekre az ismeretekre szükség van.

Nem kell tudni többek között:

  • geometriából a magasság-befogó tételt, az oldalfelező merőlegesek és a belső szögfelező metszéspontjának vonatkozó tételt
  • vektorok skaláris szorzatát
  • és koordinátageometriából az egyenes egyenletét is csak a meredekségéből és egy adott pontból kell tudni meghatározni.

Összességében az egyenletek témaköre is szűkült: kikerültek a követelményekből például a logaritmusos egyenletek, hogy a bonyolult exponenciális egyenletek helyett exponenciális folyamatokkal kapcsolatos problémákat kell felismerni, modellezni és megoldani, de ez a szövegértés miatt, nehézséget okozhat.

Hangsúly a gyakorlati problémákon

Ezek a változtatások is azt sugallják, hogy az új középszintű matekérettséginek az a célja, hogy a diákok gondolkodjanak, és képesek legyenek szöveges matematikai problémát értelmezni. Ez egyfajta nehezítés lesz az idei írásbelin, mert erre nem olyan könnyű készülni.

A matektanár hozzátette, hogy  a felkészülés során a tankönyvi példák gyakorlásán túl, érdemes megnézni a minta matekérettségi feladatsort, és főleg a pénzügyi témakörből a korábbi évek emelt szintű írásbelijén szereplő példákat is.

Ha pedig ki szeretnétek próbálni otthon, majdnem élesben a tudásotokat matekból, megoldhatjátok a Studium Generale idei matek próbaérettségijét is.

 

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.