Siralmas adatok: jóval az EU-s átlag alatt keresnek a magyar pedagógusok Közoktatás
Eduline

Siralmas adatok: jóval az EU-s átlag alatt keresnek a magyar pedagógusok

Mennyit keresnek a magyar pedagógusok a többi európai országban tanító kollégáikhoz képest?

Hét országban, köztük Magyarországon is kisebb a tanárok kezdő fizetése, mint a pedagógusbérek EU-s átlagának a fele - derül ki az Eurydice adataiból, amelyet a tanárok és iskolaigazgatók fizetését vizsgáló elemzésben hoztak nyilvánosságra.

Ahogy az ábrán is látszik, a legtöbb európai országban a kezdő és a legmagasabb fizetés közötti különbség jelentős. Az EU-ban átlagosan 57%-kal nagyobb az óvodapedagógusok legmagasabb fizetése, mint a pályakezdőké, az altalános iskolákban 62%-kal, a középiskolákban pedig 64-66%-kal magasabb a legtapasztaltabb, legmagasabb fokozatba sorolt pedagógusok fizetése, mint a kezdőké.

A kutatás szerint vannak olyan országok, ahol a tanárok körülbelül 15 év munkával érhetik el a jogszabály által meghatározott legmagasabb fizetést - ilyen például Dánia és az Egyesült Királyság. Ám vannak olyan országok is, ahol a tanárok 40 éves munkaviszony után is közel a kezdő fizetésüket nem sokkal meghaladó bérrel mennek haza hónapról hónapra, ilyen például Románia, Montenegró és Szerbia is.

Ahogy korábban megírtuk, nem mindegy, ki hol dolgozik pedagógusként - többek között ez derül ki az OECD 2017-es adataiból. Nem árulunk el nagy titkot: az OECD-tagállamok közül Szlovákia és Csehország után Magyarországon kapják a legalacsonyabb fizetést az általános iskolai tanítók és tanárok.

Sok pénzt veszítenek a tanárok a vetítési alap bebetonozásával, petíciót indít a PDSZ

Aláírásgyűjtésbe kezd a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a közoktatásban dolgozók körében - azt szeretnék elérni, hogy csökkenjen a tanárok túlterhelése és rendezzék az ágazatban dolgozók bérét. Állítsák vissza a pedagógusok kötelező óraszámát a közoktatási törvényben korábban rögzítettek szerint, de legfeljebb 22 tanórára! A Munka törvénykönyve és egyéb jogszabályok alapján járó többletmunkát minden esetben fizessék ki a munkáltatók!

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.