Hiába népszerűsíti a kormány a szakképzést, egyre kevesebb a diák a szakgimnáziumokban Közoktatás
Eduline

Hiába népszerűsíti a kormány a szakképzést, egyre kevesebb a diák a szakgimnáziumokban

428 ezren tanulnak a középfokú iskolák nappali tagozatán – a gimnáziumokban és a készségfejlesztő iskolákban emelkedett, a szakközépiskolákban és a szakgimnáziumokban azonban csökkent a diákok száma.

A középfokú nappali rendszerű oktatásban jelenleg 428,0 ezer fő tanul, 6,7 ezer fővel – 1,5%-kal – kevesebb, mint a 2016/2017-es tanévben. A diákok 1,7%-a (7,2 ezer fő) szakiskolában és készségfejlesztő iskolában, 17,3%-a (74,1 ezer fő) szakközépiskolában, 43,1%-a (184,5 ezer fő) gimnáziumban,  37,9%-a  (162,2  ezer  fő)  szakgimnáziumban  tanul – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2017/2018-as tanévre vonatkozó adataiból.

Az egyes iskolatípusokban eltérően alakult a létszám: a gimnáziumokban 1,5,  a  szakiskolákban  és  készségfejlesztő  iskolákban  0,9%-kal  bővült, a szakközépiskolákban (vagyis az egykori szakiskolákban) 5,3,  a  szakgimnáziumokban (vagyis az egykori szakközépiskolákban) pedig  3,2%-kal csökkent.

A 2016/2017-es tanévhez hasonlóan a szakközépiskolai tanulók 90,4%-a, illetve a szakgimnáziumok, valamint a szakiskolák, készségfejlesztő iskolák tanulóinak kétharmada a műszaki tudományok, szolgáltatás vagy a gazdaság és irányítás képzési területek egyikén tanul a 2017/2018-as tanévben is.

A szakgimnáziumokban ezen felül az egészségügyet és szociális gondoskodást, valamint a  művészeteket  is  többen  választották.  A szakiskolákban, készségfejlesztő iskolákban a fentieken kívül a mezőgazdaság és a művészeti területek vonzzák nagyobb arányban a tanulókat.

Hatalmas a tanárhiány a szakgimnáziumokban, új ötlettel állt elő a miniszter

Felgyorsítják a szakközépiskola-szakgimnázium fejlesztési programot, az intézmények infrastruktúrája valóban elavult - jelentette ki Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Magyar Hírlapnak adott interjúban, amely a szombati számban jelent meg. Hozzátette, hogy ennek a forrásai biztosítottak. A miniszter fontosnak nevezte, hogy kibővítsék a tanári gárdát ebben a kategóriában, és felvetette egy, a Klebelsberg-ösztöndíjprogramhoz hasonló program indításának lehetőségét ennek érdekében.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.