Ezek a középiskolák is az ország legjobbjai közé tartoznak: egy másik lista Közoktatás
Szabó Fruzsina

Ezek a középiskolák is az ország legjobbjai közé tartoznak: egy másik lista

A budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium, a makói József Attila Gimnázium, a mátészalkai Budai Nagy Antal Szakgimnázium, a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium - többek között ezek a középiskolák szerepelnek azon a listán, amelyet az Oktatási Hivatal állított össze a kiemelkedő pedagógiai teljesítményű intézményekről. Ezekben az iskolákban az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik diákjaik képességeit – mindegy, milyen családi hátterük van és milyenek voltak a korábbi eredményeik.

„Nem szervezünk írásbeli és szóbeli vizsgát, nem gyötörjük a gyerekeket újabb és újabb felvételi fordulókkal, csak az általános iskolai jegyeik alapján rangsoroljuk a hozzánk jelentkezőket. A kilencedikesek azonban a tanév elején kitöltenek egy tesztet, hogy pontos képet kapjunk a képességeikről, arról, hogy milyen területeken van szükségük jelentősebb fejlesztésre, mik az erősségeik” – mondja Edényi László, a X. kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatója. A matematikai-logikai és a szövegértési kompetencia mellett tesztelik a gyerekek memóriáját és figyelemkoncentrációját, képi információk alapján a logikai gondolkodást, az eredményeket pedig alaposan kielemzik. „A tanáraink így megtudják, hogy a kilencedikesek milyen területen teljesítenek gyengén, mire kell nagyobb hangsúlyt fektetni. A nagyon jó teljesítményt nyújtó diákokkal az iskolapszichológus beszélget el, a szülők segítségével igyekszünk a tehetségeket olyan irányba terelni, hogy sokat kihozhassanak magukból” – magyarázza az 531 diákot oktató négyosztályos gimnáziumról, ahol a tizedikesek a tanév elején (vagyis jó néhány hónappal a „hivatalos”, országos kompetenciamérés előtt) egy kompetenciamérő próbatesztet töltenek ki, hogy a tantestület lássa, hol van szükség további fejlesztésre, „a tanárainktól pedig azt kértük, hogy az órákon a mindennapokból vett, életszerű feladatokat oldjanak meg a gyerekekkel”.

Úgy tűnik, bevált a néhány éve kidolgozott „mér-fejleszt” módszer, a Zrínyi egyike ugyanis azoknak a középiskoláknak, amelyet az Oktatási Hivatal idén is a kiemelkedő teljesítményű iskolák közé sorolt. A hivatal 2015 óta közli azoknak az intézményeknek a listáját, ahol a kompetenciamérés eredményei alapján az átlagosnál nagyobb a pedagógiai munka fejlesztő, illetve hátránykiegyenlítő hatása - a legfrissebb ilyen listát március közepén hozták nyilvánosságra. Azon számos olyan középiskola szerepel, amely a hagyományos szempontok, például a továbbtanulási és érettségi eredmények, a nyelvvizsgát szerző diákok száma alapján összeállított rangsorokra nem kerül fel, de pedagógiai munkája kiemelkedő: a X. kerületi gimnázium mellett ilyen például az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnázium és Szakközépiskola, a debreceni Kós Károly Szakgimnázium, a pécsi Kodály Zoltán Gimnázium, de olyan középiskolákat is lehet találni a listán, amelyek hátrányos helyzetű térségben működnek sikeresen, ilyen például a Nyitott Ajtó Baptista Oktatási Központ edelényi tagintézménye vagy az encsi Váci Mihály Gimnázium és Szakgimnázium.

Ezek közül egyik sem – a szó klasszikus értelmében – elitiskola. Az Oktatási Hivatal listáján szereplő intézmények zömében – akárcsak a kőbányai gimnáziumban – nem tartanak írásbeli és szóbeli felvételit, az általános iskolai jegyek alapján kerülnek be az induló évfolyamokba a diákok, így a tanulók kompetenciái, a tudásuk, a motiváltságuk és a családi hátterük sokszínű. Egy ilyen iskolában más feladatokkal néz szembe a tantestület, mint az elitgimnáziumokban, ahol a kiemelkedő versenyeredmények, a hírnév, a népszerű tagozatok miatt többszörös a túljelentkezés, az írásbeli és a szóbeli felvételin a legjobb teljesítményű, rendszerint jó családi hátterű diákok kerülhetnek be az induló osztályokba, ezért a hangsúly – érthető módon – a tehetséggondozáson van.

Az Oktatási Hivatal listája és a középiskolai rangsorok között persze van átfedés, több gimnázium a HVG rangsorában is szerepel, ilyen például a debreceni Ady Endre Gimnázium, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium vagy éppen a győri Révai Miklós Gimnázium, az Oktatási Hivatal megfogalmazása szerint ezek a középiskolák "kiválóan építenek diákjaik biztos családi hátterére, és eredményesen gondozzák a rájuk bízott tehetségeket". 

Itt a HVG 2018-as középiskolai rangsora: a száz legjobb gimnázium

A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, az Eötvös József Gimnázium, valamint az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium vezeti a HVG 2018-as középiskolai rangsorát. Ezen a héten jelenik meg a HVG kiadványa az ország száz legjobb gimnáziumáról.

„Tétje van a hovaszületésnek”

Miért fontos a társadalom szempontból, hogy egy tantestület pedagógiai munkája mennyire hatékony? Számtalan felmérés, így a sokat emlegetett PISA-kutatások is rámutattak arra, hogy Magyarországon nagyon erős az összefüggés a diákok társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között, olyannyira, hogy egy tanuló családi háttere alapján viszonylag kicsi hibaszázalékkal meg lehet jósolni, eljut-e az érettségiig, szerez-e szakmát vagy éppen diplomát, ahogy a szomorú összefüggésről szóló egyik tanulmány fogalmazott: „tétje van a hovaszületésnek”. Ugyancsak erős az összefüggés a tanulók előzetes tudása és a várható teljesítménye között, vagyis aki már nyolcadikos korában sem brillírozott a kompetenciamérésen, valószínűleg tizedikesként sem fog, hiába telik el a két teszt megírása között két év.

Azokban a középiskolákban, ahol sokféle tanulmányi teljesítményű, sokféle családi hátterű diák tanul, a tantestület munkáját a tehetséges és jobb anyagi hátterű diákok fejlesztése mellett elsősorban azzal lehet mérni, hogy hová juttatják el a korábban gyenge eredményeket szerző vagy hátrányos helyzetű tanulókat – jobb eredményeket érnek-e a tanítványaikkal, mint az a korábbi eredmények és a szociális háttér alapján várható lenne, ezzel hozzásegítik-e őket a társadalmi mobilitáshoz. Edényi László azt mondja, mivel ők sem tartanak felvételit, náluk is jelentős különbségek vannak a diákok teljesítménye között, ennek ellenére alacsony a lemorzsolódási és a bukási arány, többek között felzárkóztató foglalkozásokat szerveznek, „ha egy tanuló bejutott hozzánk, igyekszünk is őt megtartani”.

És mi a helyzet a többi készséggel?

A X. kerületi gimnázium tantestülete a projektmódszert is használja. „Az egyik évben például a mozgás volt a téma, a kilencedikesek ebben a témában különböző feladatokat kapnak, amelyek nem egy-egy tantárgyhoz kötődnek, komplex projekteket kell létrehozniuk” – mondja az igazgató, aki szerint egyértelmű, hogy a diákok később a munkahelyükön nagyon jól hasznosítják majd a projektszemléletet. De nem ez az egyetlen cél, olyan programokat is szerveznek, amelyek a szociális kompetenciákat és a diákok előadókészségét is fejlesztik, nemrég például egy – a mások elfogadására, a kirekesztés elleni fellépésre rávilágító – Anne Frank-kiállítást nyitottak meg az iskolában, a tárlatvezetők pedig maguk a diákok.

Hogyan állnak össze a listák?

Honnan lehet tudni, hogy egy diáknak milyenek voltak a korábbi eredményei, és milyen a szociokulturális helyzete? A kompetenciamérésen nemcsak az derül ki, hogy egy diák hány pontosra tudja kitölteni a matematikai vagy a szövegértési feladatsort. Egy tanuló adott évi eredményét össze lehet hasonlítani a két évvel korábbi átlagpontszámával, így meg lehet nézni, hogy például egy tizedikes kompetenciái mennyit fejlődtek nyolcadikos kora óta. A diákok szüleikkel együtt kitölthetik a szociokulturális hátterükre vonatkozó kérdőívet is – ebben például olyan kérdések szerepelnek, hogy kapnak-e a szülők rendszeres gyermekvédelmi támogatást, mi a legmagasabb iskolai végzettségük, van-e állandó munkahelyük –, amely lehetővé teszi a családi helyzet és a teszten szerzett pontszám közötti összefüggések vizsgálatát.

A következő táblázatokban azok a középiskolák szerepelnek, amelyek a 10. évfolyamos kompetenciamérés eredményei alapján kiemelkedő hátránykiegyenlítő hatással rendelkeznek a szövegértés vagy a matematika területén, illetve azok, amelyek az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok képességeit.

Szövegértés - fejlesztés

A teljes lista az Oktatási Hivatal oldalán található, itt azokat a középiskolákat soroltuk fel, amelyek a fejlesztés terén az elmúlt öt évben legalább kétszer megfeleltek ennek a feltételnek.

Intézmény Az elmúlt öt évben hányszor teljesítette ezt a feltételt
Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium (Budapest) 3
Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium, Óvoda és Általános Iskola (Esztergom) 2
Budapest X. Kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium 2
Budapest XIV. Kerületi Álmos Vezér Gimnázium és Általános Iskola 2
Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium 2
Budapesti Műszaki SZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma 2
Budapesti Műszaki SZC Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 2
Csukás Zoltán Mezőgazdasági Szakképző Iskola (Csorna) 2
Debreceni SZC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakgimnáziuma 2
Eötvös József Gimnázium és Kollégium (Tata) 2
Gomba Levente Gimnázium (Putnok) 2
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium 2
Jászberényi Nagyboldogasszony Katolikus Óvoda, Kéttannyelvű Általános Iskola, Középiskola és Kollégium 2
Kecskeméti SzC Virágh Gedeon Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 3
Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium (Debrecen) 3
Lehel Vezér Gimnázium (Jászberény) 3
Makói József Attila Gimnázium 2
Mátészalkai SZC Budai Nagy Antal Szakgimnáziuma 2
Miskolci SZC Berzeviczy Gergely Szakgimnáziuma 2
Miskolci SZC Kandó Kálmán Informatikai Szakgimnáziuma 2
Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium 2
Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium 3
Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma 3
Zsigmondy Vilmos Gimnázium, Informatikai és Egészségügyi Szakgimnázium 2

Matematika - fejlesztés

Intézmény Az elmúlt öt évben hányszor teljesítette ezt a feltételt
Ajkai Bródy Imre Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 3
Budapesti Gazdasági SZC Pesterzsébeti Közgazdasági Szakgimnáziuma 3
Budapesti Komplex SZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma 2
Budapesti Műszaki SZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma 3
Budapesti Műszaki SZC Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 3
Dombrádi Móra Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 4
Encsi Váci Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium 2
Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet 4
FM DASzK, Szakképző Iskola - Ujhelyi Imre Mezőgazdasági és Közgazdasági Szakképző Iskolája és Kollégiuma 2
Gomba Levente Gimnázium (Putnok) 2
Győri Móra Ferenc Általános Iskola és Szakgimnázium 3
Kalocsai Szent István Gimnázium 2
Kaposvári SZC Eötvös Loránd Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája, és Kollégiuma 3
Kecskeméti SZC Virágh Gedeon Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 4
Kisfaludy Sándor Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola (Sümeg) 4
Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium (Debrecen) 4
Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium 2
Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium (Budapest) 3
Sashegyi Sándor Általános Iskola, Gimnázium és Rendészeti Szakközépiskola (Pomáz) 2
Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium, Szakgimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (Békéscsaba) 2
Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium 2
Szombathelyi Műszaki SZC Rázsó Imre Szakgimnáziuma és  Szakközépiskolája 2
Tiszavasvári Váci Mihály Gimnázium 2

Szövegértés - hátránykiegyenlítés

A hátránykiegyenlítésben kiemelkedő középiskolák listáján jóval több oktatási intézmény szerepel - a szövegértési eredmények alapján összeállított listán 200, a matematikai eredményekén 193, a két lista között természetesen nagy az átfedés, de vannak olyan gimnáziumok, szakgimnáziumok és szakközépiskolák, amelyek csak az egyik összesítésben kaptak helyet.

Az intézmények nagy száma miatt a következő két listán csak azok a középiskolák szerepelnek, amelyek az elmúlt öt évben legalább négyszer megfeleltek ennek a követelménynek, a teljes listát az Oktatási Hivatal oldalán lehet megnézni.

Intézmény Az elmúlt öt évben hányszor teljesítette ezt a feltételt
A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium - Alsószentmárton 4
Ajkai Bródy Imre Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 5
Batsányi János Gimnázium és Kollégium (Tapolca) 5
Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium 5
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium 5
Budapest X. Kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium 4
Budapesti Műszaki SZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma 5
Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium 5
Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma 5
Damjanich János Gimnázium és Mezőgazdasági Szakképző Iskola (Nagykáta) 4
Debreceni Ady Endre Gimnázium 4
Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnáziuma 4
Dr. Mező Ferenc Gimnázium (Nagykanizsa) 4
Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium 5
Energetikai Szakgimnázium és Kollégium (Paks) 5
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium 4
Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium 4
Felsőbüki Nagy Pál Gimnázium (Kapuvár) 4
Földes Ferenc Gimnázium (Miskolc) 5
Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola (Pécs) 4
Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium 4
Győri Műszaki SZC Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 5
Győri Szolgáltatási SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági és Ügyviteli Szakgimnáziuma 5
Győri Szolgáltatási SZC Deák Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma 5
Győri Szolgáltatási SZC Krúdy Gyula Gimnáziuma, Két Tanítási Nyelvű Középiskolája, Turisztikai és Vendéglátóipari Szakképző Iskolája 5
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium 5
Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium 5
Hódmezővásárhelyi SZC Návay Lajos Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 4
II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Mezőgazdasági, Közgazdasági, Informatikai Szakgimnázium (Kiskunhalas) 5
Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium (Kőszeg) 5
Kalocsai Szent István Gimnázium 5
Karinthy Frigyes Gimnázium (Budapest) 4
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium (Győr) 5
Kecskeméti Bolyai János Gimnázium 5
Kecskeméti Katona József Gimnázium 4
Kecskeméti SzC Kada Elek Közgazdasági Szakgimnáziuma 5
Kecskeméti SzC Virágh Gedeon Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 4
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Közgazdasági Szakgimnáziuma 5
Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium 5
Makói József Attila Gimnázium 5
Mátészalkai Esze Tamás Gimnázium 4
Mátészalkai SZC Budai Nagy Antal Szakgimnáziuma 5
Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium 5
Mikszáth Kálmán Líceum Fő úti Telephelye (Pásztó) 4
Miskolci Herman Ottó Gimnázium 5
Miskolci SZC Berzeviczy Gergely Szakgimnáziuma 4
Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium 4
Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium (Eger) 5
Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium 4
Nyíregyházi SZC Zay Anna Egészségügyi, Informatikai Szakgimnáziuma és Kollégiuma 4
Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium 5
Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium 4
Pécsi Janus Pannonius Gimnázium 5
Pécsi Leőwey Klára Gimnázium 4
Pécsi SZC Radnóti Miklós Közgazdasági Szakgimnáziuma 4
Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Óvoda 4
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium (Győr) 5
Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium 5
Soproni Széchenyi István Gimnázium 5
Szalézi Szent Ferenc Gimnázium (Kazincbarcika) 4
Széchenyi István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium (Hajdúböszörmény) 4
Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium 5
Székesfehérvári SZC I. István Szakgimnáziuma 5
Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 5
Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium 4
Szerencsi SZC Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma 4
Szolnoki Szolgáltatási SZC Vásárhelyi Pál Közgazdasági, Egészségügyi és Idegenforgalmi Két Tanítási Nyelvű Szakképző Iskolája 4
Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium 4
Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma 5
Tatabányai Árpád Gimnázium 4
Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium (Székesfehérvár) 5
Tóth Árpád Gimnázium (Debrecen) 4
Varga Katalin Gimnázium (Szolnok) 4
Veszprémi SZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnáziuma 5
VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium 4
Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium 5
Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium 5

Matematika - hátránykiegyenlítés

Intézmény Az elmúlt öt évben hányszor teljesítette ezt a feltételt
A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium - Alsószentmárton 4
Ajkai Bródy Imre Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 5
Bajai SZC Türr István Gazdasági Szakgimnáziuma 4
Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium 5
Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium 5
Békéscsabai SZC Gépészeti és Számítástechnikai Szakgimnáziuma és Kollégiuma 5
Békéscsabai SZC Vásárhelyi Pál Szakgimnáziuma és Kollégiuma 5
Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Szakgimnázium 5
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium 5
Budapesti Műszaki SZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma 4
Budapesti Műszaki SZC Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma 5
Budapesti Műszaki SZC Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 4
Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium 5
Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma 5
Debreceni SZC Péchy Mihály Építőipari Szakgimnáziuma 5
Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnáziuma 4
Dombrádi Móra Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 5
Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium 5
ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium (Budapest) 4
Energetikai Szakgimnázium és Kollégium (Paks) 5
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium 5
Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium 4
FM DASzK, Szakképző Iskola - Ujhelyi Imre Mezőgazdasági és Közgazdasági Szakképző Iskolája és Kollégiuma 5
FM DASzK, Szakképző Iskola - Ujhelyi Imre Mezőgazdasági és Közgazdasági Szakképző Iskolája és Kollégiuma 4
Földes Ferenc Gimnázium (Miskolc) 5
Győri Műszaki SZC Hild József Építőipari Szakgimnáziuma 5
Győri Műszaki SZC Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 5
Győri Műszaki SZC Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 5
Győri Szolgáltatási SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági és Ügyviteli Szakgimnáziuma 5
Győri Szolgáltatási SZC Deák Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma 5
Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium 4
II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Mezőgazdasági, Közgazdasági, Informatikai Szakgimnázium (Kiskunhalas) 5
Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium (Kőszeg) 5
Kalocsai Szent István Gimnázium 5
Kaposvári SZC Eötvös Loránd Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája, és Kollégiuma 5
Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium 5
Karinthy Frigyes Gimnázium (Budapest) 5
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium (Győr) 4
Kecskeméti Bolyai János Gimnázium 5
Kecskeméti Katona József Gimnázium 5
Kecskeméti SzC Kada Elek Közgazdasági Szakgimnáziuma 5
Kecskeméti SzC Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája  5
Kiskunhalasi SZC Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 5
Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium 5
Lovassy László Gimnázium (Veszprém) 4
Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium 4
Miskolci Herman Ottó Gimnázium 5
Miskolci SZC Berzeviczy Gergely Szakgimnáziuma 4
Nagykanizsai SZC Cserháti Sándor Szakképző Iskolája és Kollégiuma 4
Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium 5
Nyíregyházi SZC Széchenyi István Közgazdasági, Informatikai Szakgimnáziuma és Kollégiuma 4
Pécsi Janus Pannonius Gimnázium 5
Pécsi SZC Zipernowsky Károly Műszaki Szakgimnáziuma 5
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium (Győr) 5
Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium 4
Soproni Széchenyi István Gimnázium 4
Széchenyi István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium (Hajdúböszörmény) 5
Szegedi Deák Ferenc Gimnázium 5
Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium 5
Szegedi SZC Déri Miksa Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 5
Székesfehérvári SZC I. István Szakgimnáziuma 4
Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 5
Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium 4
Szolnoki Műszaki SZC Jendrassik György Gépipari Szakgimnáziuma 5
Szolnoki Műszaki SZC Pálfy- Vízügyi Szakgimnáziuma 5
Szombathelyi Műszaki SZC Gépipari és Informatikai  Szakgimnáziuma 4
Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium 5
Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma 5
Tatabányai Árpád Gimnázium 4
Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium (Székesfehérvár) 5
Tóth Árpád Gimnázium (Debrecen) 4
Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium 4
Varga Katalin Gimnázium (Szolnok) 4
Veszprémi SZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnáziuma 5
VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium 4
Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium 5
Zalaegerszegi SZC Csány László Szakgimnáziuma 5
Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium 5

Itt a lista: ezek lehetnek az ország legjobb általános iskolái

Több tízezer szülő áll komoly döntés előtt, április közepén tartják az általános iskolák a beiratkozást. De vajon milyen szempontokat érdemes figyelembe venni választás előtt, ha valaki nem a körzetes iskolába küldené a gyermekét? Mit árul el egy általános iskoláról a kompetenciamérés eredménye?

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.