Magyarból és matematikából is több pontot szereztek a nyolcadikos diákok a középiskolai felvételin, mint egy évvel korábban - derül ki az Oktatási Hivatal adataiból. A hatodikosoknak az idén a nyelvtan volt a mumus, a nyolcosztályos gimnáziumokba jelentkezőknek a matekteszttel gyűlt meg a bajuk.
Majdnem öt ponttal javítottak a 2013-as középiskolai felvételi összesített eredményein az idén írásbeliző nyolcadikosok: míg tavaly átlagosan 49,1 pontot szereztek meg a maximális százból, addig a januári központi felvételi vizsgán 54 százalékos volt az átlageredmény. Bár magyarból és matematikából is jobbak a pontszámok, még mindig a számolás megy nehezebben: előbbi tárgy átlageredménye 33,3, utóbbié 20,7 százalék.
A hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumba jelentkezők viszont rontottak az eredményeken. A hatosztályos gimnáziumok felvételizői matematikából valamivel több pontot szereztek, mint az egy évvel korábban vizsgázók, nyelvtanból azonban majdnem kilenccel alacsonyabb az átlagpontszám, mint 2013-ban. A negyedikes általános iskolásoknak ezzel ellentétben a matek ment nehezebben, ebből a tárgyból mindössze 29,2 pontot szereztek.
A tesztek elsősorban nem a tantárgyi, lexikális tudást mérik, hanem azokat a képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában szükségesek, a tanulóknak többek között szöveges és logikai feladatokat kell megoldaniuk, szövegeket, közmondásokat kell értelmezniük és írniuk.
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
8. évfolyamosok - összesített eredmény |
52,0 |
57,4 |
48,7 |
49,1 |
54,0 |
8. évfolyamosok - magyar nyelv |
35,5 |
30,4 |
25,2 |
29,3 |
33,3 |
8. évfolyamosok - matematika |
16,5 |
27,0 |
23,5 |
19,8 |
20,7 |
6. évfolyamosok - összesített eredmény |
54,2 |
62,5 |
65,5 |
60,3 |
54,8 |
6. évfolyamosok - magyar nyelv |
34,2 |
35,3 |
38,8 |
37,2 |
28,9 |
6. évfolyamosok - matematika |
20,1 |
27,2 |
26,8 |
23,2 |
25,9 |
4. évfolyamosok - összesített eredmény |
67,5 |
72,0 |
61,4 |
71,5 |
65,5 |
4. évfolyamosok - magyar nyelv |
34,9 |
34,1 |
27,1 |
35,5 |
36,4 |
4. évfolyamosok - matematika |
32,8 |
37,7 |
34,3 |
36,2 |
29,2 |
Forrás: Oktatási Hivatal
Matek: volt húzós feladat
A matekteszt eredménye alighanem a tanárokat is meglepte, a nyolcadikosok ugyanis az idén olyan feladatot is kaptak, amellyel még egy középiskolásnak is meggyűlt volna a baja.
„Az utolsó példában még azokat is érhették kellemetlen meglepetések, akik szisztematikusan készültek a felvételire” – mondta az eduline-nak korábban Baloghné Békési Beáta, a matekmindenkinek.hu szakmai vezetője, aki szerint a rendelkezésre álló idő alatt a matektagozatra jelentkezők közül is csak a legjobbak tudták megoldani a feladatot. A 45 perc egyébként is kevés volt a példák számához képest, így nagyon feszített tempóban, profi módon kellett dolgozni ahhoz, hogy a fokozatosan nehezülő feladatokkal időre elkészüljenek.
Nyelvtan: átlagos nehézségű volt
A magyarteszt viszont átlagos nehézségű volt, legalábbis az eduline által megkérdezett szaktanárok szerint. "Sokrétű és érdekes volt, a diákok elegendő időt kaptak a feladatok megoldására" - mondta Eszes Valéria, a budapesti Eötvös József Gimnázium igazgatóhelyettese, aki szerint a feladatsor gyenge pontja, hogy azok a nyolcadikosok, akik az ország erősebb gimnáziumaiba jelentkeztek, szinte azonos eredménnyel oldják meg, így ezek a tesztek a valódi szűrésre kevéssé alkalmasak.
Tudsz annyit, mint egy 14 éves általános iskolás? |
A négyosztályos középiskolák feladatsorai és a megoldókulcs |
Már mindenki tudja, hány pontot szerzett az írásbelin
A gimnáziumok és szakközépiskolák február 6-ig értesítették a szülőket, a diákokat és az általános iskolákat a központi írásbelin szerzett pontszámról. A jelentkezőknek nyolc munkanapjuk volt arra, hogy megnézzék a dolgozatokat, és a javítási hibákat is ekkor jelezhették az oktatási intézményeknek, amelyek három napon belül bírálták el a panaszokat, a problémás esetekről pedig az Oktatási Hivatalt értesítették.
Azok a középiskolák, amelyek nemcsak az írásbeli, hanem a szóbeli vizsgát is kötelezővé tették, március 7-ig tarthatnak meghallgatásokat. Az általános iskolai jegyek, az írásbeli és a szóbeli felvételi eredménye alapján állítják össze a jelentkezők felvételi jegyzékét, ebből a legtöbb negyedikes, hatodikos és nyolcadikos már láthatja, van-e esélye bekerülni a kiválasztott intézménybe.
Ha az eredmények alapján változtatnának a megjelölt iskolák és tagozatok sorrendjén, március 17-én és 18-án még megtehetik, a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést április 25-ig kapják meg.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |