Sok a lemorzsolódó diák, programot indít az Oktatási Hivatal Közoktatás
MTI

Sok a lemorzsolódó diák, programot indít az Oktatási Hivatal

Átfogó fejlesztési programot indít az Oktatási Hivatal (OH) az iskolaelhagyás csökkentésére, a projekt 12,9 milliárd forintos európai uniós támogatásból valósul meg - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára kedden Budapesten.

Maruzsa Zoltán a program nyitórendezvénye előtt tartott sajtótájékoztatón elmondta: a projekt keretében a lemorzsolódásnak leginkább kitett 150 óvoda és 300 iskola intézményfejlesztését végzik el. Hozzátette: az iskolaelhagyás csökkentése stratégiai célja a kormánynak, és reményeik szerint egy ilyen volumenű szakmai beavatkozás csökkenti majd  a problémát. 

Gloviczki Zoltán, az OH elnöke ismertette, az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) projektjében az OH körülbelül 1300 munkatársa vesz részt: a helyzetfelmérést elvégző szakemberektől az intézményben segítő mentorokon, a szakmai továbbképzések résztvevőin keresztül az eszközbeszerzésben segítő munkatársakig. 

Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese arról beszélt: az európai uniós tapasztalat és ajánlások azt mutatják, hogy azok az oktatási intézmények, amelyekben a legnagyobb a lemorzsolódás, egyedül nem képesek előrelépni a probléma megoldásában. Ezért fontos, hogy ezeket az intézményeket pontosan beazonosítsák, és "védőhálót" vonjanak köréjük: összekapcsolják más iskolákkal az OH, a gyermekvédelem és a családgondozás szakembereivel. 

Brassói Sándor fontosnak nevezte, hogy ne "távolról jött" szakemberek akarják megmondani egy-egy iskolában, hogyan kell kezelni a lemorzsolódást, hanem a térségben dolgozó, képzett szakembereket vonjanak be a munkába, akik együttműködnek az OH-val. A programban legalább 1800 pedagógust képeznek tovább, és 30 ezer nagyrészt hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanulót fejlesztenek.

Visszaesett a felzárkóztató programokon tanulók száma

Nagymértékben visszaesett a Híd programokban résztvevő tanulók száma: míg tavalyelőtt még közel 3100-an tanultak a felzárkóztató programban, addig a 2016/17-es tanévben már alig több mint 2370-en - írta a Magyar Nemzet szerdán a Központi Statisztikai Hivatal oktatási adatokat elemző kiadványa alapján.

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.