Vekerdy Tamás szerint inkább alternatív iskolába járassák a gyerekeket a szülők Közoktatás
Eduline

Vekerdy Tamás szerint inkább alternatív iskolába járassák a gyerekeket a szülők

Az ismert oktatási szakértő szerint is a kormány reakciója a felcsúti kisvasútra emlékeztet, amelyet a kritikák ellenére inkább meghosszabbítanak. Így jön el a teljes államosítás, valamint a Klik is tovább él, ha tetszik, ha nem.

Vekerdy Tamás szerint napjainkban bár sokkal többet tudunk a gyerekekről, a gondolkodásukról, érzelmi világukról, ennek ellenére sokkal kisebb arányban hasznosítjuk, mint a múlt század elején - mondta az RTL Klub Magyarul Balóval című műsorában hétfő este. Példaként említette, hogy bár tudjuk, hogy a kamaszkor csúcspontján nem szabadna felvételikkel megterhelni a gyerekeket, hazánkban mégis ezt csináljuk.

Személyesen egyetlen alkalommal kérték ki a véleményét a tanári tiltakozások során, ekkor Palkovics László államtitkár kérte, hogy vegyen részt a Köznevelés kerekasztal munkájában, de nem volt lehetősége elmenni. Többet nem is hívták, de Vekerdy hozzátette, hogy a kerekasztalra nem is menne az ott ülők miatt, kizárólag másfajta egyeztetésekre. Úgy vélte, hogy nem kell annyi vélemény, mert a miskolci és a budapesti tanárok remekül elmondták, hogy mi a problémájuk az oktatással.

A kormányzati lépések közül az egyetlen pozitívum amit kiemelt, hogy egyáltalán szóba álltak a tiltakozókkal, de az azután történtekről nem így vélekedik. „Nem tetszik nektek az állami iskoláztatás? Akkor semmi nem marad az önkormányzatoknál, akkor minden állami lesz.”- érzékeltette Vekerdy a kormány hozzáállását, így a Klik 57 kis Klikre bontása is a felcsúti kisvasútra emlékezteti, amelyet csak azért is hosszabbra építettek, mert tiltakoztak ellene.

Úgy véli, hogy Palkovics Lászlóéknak egy évig semmit sem lenne szabad megváltoztatnia, mert az eltereli a tanárok figyelmét a gyerekekről, a kormány mégis rendszeresen menet közben változtat a rendszer alapjain. Úgy véli, hogy tanfelügyeletre és ellenőrzésekre sincs szükség, mert a standardoknak a rosszabb tanárok jobban megfelelnek, mint a jó tanárok.

A kormány helyében a 9 osztályos általános iskolát is bevezetné, ami a reformokon átesett Lengyelországban is bevált, így több idő jutna a készségek fejlesztésére. Egyúttal a pszichológus a tankötelezettséget is visszaállítaná 18 éves korra.

A demokráciák gyerekközpontú iskolára törekednek. Nálunk még mindig tantervközpontú az oktatás, hozzátéve, hogy minden diktatúrában tantervközpontú az oktatás - bár azt nem mondta, hogy Magyarország is az lenne. A jelenlegi rendszerünkben szerinte Pablo Picassót ma értelmi fogyatékosnak nyilvánítanák, mert későn tanult meg olvasni és számolni.

Finnországi hétköznapok.

Külföldi tapasztalatai alapján azt mondta, ha egy gyerekkel gond van, akkor a tanára mellett egy vagy két asszisztensnek kellene foglalkoznia vele. Napjainkban ehelyett papírokért küldözgetik a gyereket és a szülőket mindenhova, hogy egy szakszolgálat mondja ki róla, hogy problémás. Az ideális rendszerhez azonban több pénz kellene, hogy asszisztenseket tudjanak foglalkoztatni a tanárok mellett.

A tanárképzésben is jó műhelyeket találni már itthon is, ám hiábavaló, ha az oktatási rendszer nem fogadja be az új módszereket és új tudományos eredményeket. Emiatt úgy gondolja, hogy a szülők egyelőre úgy cselekszenek jól, ha keressenek alternatív iskolát vagy magántanulóvá teszik a gyereküket.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!