Balognak nem kell lemondania, de mindenki felelős? Közoktatás
Eduline

Balognak nem kell lemondania, de mindenki felelős?

A kormányzatnak elsősorban a saját felelősségével kell foglalkoznia, még akkor is, ha alapvetően a pedagógusokon múlik az oktatási rendszer sikeressége - mondta a Magyar Nemzetnek Thaisz Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatási államtitkárságának közelmúltban távozott főosztályvezetője.

Nem tartja meglepőnek a 15 éves diákok PISA-eredményeit Thaisz Miklós, de a romló eredményekben úgy látja, hogy szerepet játszott, hogy áttértek a digitális felmérésre - derült ki a lapban csütörtökön megjelent interjúból. Bár Észtország is hasonló szinten állt 2009-ben szövegértésből, mint Magyarország, mégis látványos javulást tudtak felmutatni, Thaisz szerint itt is tetten érhető a magyar diákok digitális tudáshátránya - az észteknél nagy fejlődés volt ezen a területen, ami fokozta a szövegértési képességeik egyébként is javuló eredményeit.

A kormányzat oldaláról többször elhangzott, hogy a tanárok a felelősek a romló eredményekért. Thaisz ezt nem tartja korrektnek, szerinte

felelős az oktatási kormányzat, a családok, a pedagógusok, a felsőoktatási intézmények, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), valamint az egyházi és az alapítványi fenntartók is – mindenki.

Mivel a most vizsgált korosztály még a jelenlegi kormány regnálása előtt járt általános iskolába, ezért Thaisz figyelmeztet, hogy az alapkészségek fejlesztése terén nem volt rájuk hatása a kormánynak, legfeljebb fél-másfél évet tanultak a 2013-ban bevezetett reformok alapján. Emiatt úgy érzi, hogy a bő egy éve közoktatásért is felelős Palkovics László lemondását alaptalan követelni.

Nem gondolnám, hogy le kellene mondania Balog Zoltánnak

- folytatta Thaisz. Arra a kritikára, miszerint Balog nincsen tisztában olyan oktatási fogalmakkal, mint a funkcionális analfebetizmus, úgy reagált, hogy a miniszter egy ilyen óriási csúcsminisztérium vezetőjeként "olyan mértékben tisztában van szakmai kérdésekkel, amennyire tisztában kell lennie". Megjegyeznénk, a Tanítanék Mozgalom pont egy önálló oktatási minisztérium felállítását követeli, hogy ne csak a legszükségesebb kompetenciákkal, hanem minden kompetenciával fel legyen vértezve az oktatásért felelős miniszter.

Hogy miven hibázott a szaktárca, Thaisz úgy véli, hogy nem sikerült eléggé kidolgozni az új Nemzeti Alaptantervet, nem találták el a különböző műveltségterületek szükséges arányát, valamint a készségfejlesztő alaptárgyak, mint a matematika és a magyar nem kap elég hangsúlyt. Hibának tartja azt is, hogy az iskolaigazgatók nem kaptak elég hangsúlyt az oktatásirányításban.

Növekszik a hátrányos helyzetű gyerekek száma is, az ők tanulmányi leszakadása azonban nem csak a kistelepüléseken megfelelő szaktudás nélkül tanító tanárok felelőssége, hanem társadalmi kérdés is, hogy az iskolarendszer nem tudja kompenzálni a hátrányokat. A megoldást Thaisz Miklós is az integrált oktatásban látja, hogy a nehezebb sorsú gyerekek együtt tanuljanak a középosztálybeli családok gyerekeivel - ez több kormánypárti véleménnyel nem egyezik.

A változtatásra "tervek harminc éve vannak, csak senki nem mer lépni" - zárta Thaisz Miklós.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.