Tíz olyan filmet gyűjtöttünk össze, amelyet minden mozirajongónak legalább egyszer látnia kell, tanároknak és diákoknak különösképpen. Akad köztük katartikus független amerikai művészfilm és kegyetlen bosszúfilm is - az a közös bennük, hogy mindegyik alkotás az iskola, az oktatás, a tanár- és diáklét problémáját járja körül sajátos módszereivel.
Carrie / Carrie
IMDb: 7,4*
Brian De Palma két évvel a megjelenése után, 1976-ban filmesítette meg Stephen King első regényét. Az emlékezetes, két Oscar-díjra jelölt adaptáció kiváló természetfeletti horror, egyszersmind elgondolkoztató pszichológiai esettanulmány az iskolai erőszakról és annak következményeiről. Sissy Spacek kelti életre Carrie-t, akit nemcsak elvakultan vallásos anyja (Piper Laurie), hanem középiskolai osztálytársai is állandóan terrorizálnak és megaláznak.
Azt azonban senki sem tudja, hogy a visszahúzódó, kiközösített tinédzserlány telekinetikus képességgel rendelkezik, amelynek segítségével végül, a szalagavató bálon, véres bosszút áll a zaklatóin; a fináléban látható leszámolás még mai szemmel nézve is kellőképpen felzaklató.
Billy Elliot / Billy Elliot
IMDb: 7,6
A három Oscar-díjra jelölt filmdráma főhőse Billy Elliot (Jamie Bell érzékeny alakításában), aki összetűzésbe kerül nagy szegénységben élő családjával, mert a férfiasnak elkönyvelt bokszedzések helyett titokban balettórákra jár. Az 1984-85-ös észak-angliai bányászsztrájk idején játszódó alkotásban a 13 éves, elhivatott fiú küzdelmét követhetjük nyomon, amelyet azért vív önzetlen tanárával együtt, hogy ledöntse szűkebb környezete előítéleteit, és kibontakoztathassa egyedülálló tehetségét a neves londoni Királyi Balett növendékeként.
Stephen Daldry 2000-ben bemutatott filmje nemcsak szívhez szóló óda a táncművészetekhez, hanem - távolabbról nézve - az önkiteljesítés allegóriája, amely nem válhat valósággá sem szülői támogatás, sem pedig minőségi iskolai oktatás nélkül.
Holt költők társasága / Dead Poet's Society
IMDb: 7,9
Az ötvenes évek végén járunk, a konzervatív vermonti Welton Akadémiában egy új irodalomtanár érkezése borzolja a kedélyeket. Szokatlan és merész módszereivel a különc John Keating nemcsak a költészetet szeretteti meg tanítványaival, hanem új nézőpontjaival és szabadon szárnyaló szellemiségével a világnézetüket is kitágítja, és felszabadítja az intézmény által korlátok közé kényszerített gondolkodásmódjukat.
Robin Williams pályafutásának sokadik emblematikus alakítását nyújtja a karizmatikus és megzabolázhatatlan professzor szerepében, akinek rebellis tevékenységét hiba volna a lázításra leegyszerűsíteni; ő végső soron a szabadságot, illetve a pillanat megragadásának és átélésének filozofikus tanát hirdeti. Peter Weir filmjét megérdemelten jelölték négy Oscar-díjra (a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó aranyszobrot meg is kapta); az 1989-ben forgatott mozi egy fennkölt, érzelmes rapszódia arról a varázslatról, amelyre csak a legkiválóbb tanárok képesek, de akiknek sikerül, azok életre szóló hatást gyakorolhatnak növendékeikre.
Battle Royale / Battle Royale
IMDb: 7,8
A legendás japán filmrendező, Kinji Fukasaku utolsó befejezett filmje Takami Kósun azonos című regénye alapján készült, a 2000-es adaptáció pedig legalább olyan felkavaró és brutális, mint az alapját képező bestseller. Az óriási botrányt kavaró, sok országban betiltott film egy jövőbeli fiktív diktatúrában játszódik, ahol egy véletlenszerűen kisorsolt kilencedikes középiskolai osztály tagjainak élethalálharcot kell vívniuk egymással, melynek végén az utolsó túlélő lesz a győztes.
A Battle Royale pattanásig feszült és fekete humorral átitatott disztópia egy kegyetlen túlélőfilm műfajiságába csomagolva; zavarba ejtő módon mutatja be egy mikroközösség totális felbomlását. De értelmezhető annak az oktatási rendszernek a könyörtelen szatírájaként is, amely a tanulókat versenyszellemtől vérszemet kapott, könnyedén kizsákmányolható munkaerő-piaci húsáruvá változtatja.
Elefánt / Elephant
IMDb: 7,2
Gus Van Sant Halál-trilógiájának középső darabja, a 2003-as, Arany Pálmával jutalmazott Elefánt az 1999-es columbine-i iskolai mészárlás fiktív feldolgozása. Annak a végzetes napnak a történetét meséli el körkörös szerkezetben és több nézőpontból, melynek során két tanuló tizenkét diákkal és egy tanárral végzett hidegvérrel, további 23 embert pedig megsebesített. Az előre kitervelt vérengzést, amely az egész világot megrázta, szuggesztív módon, meditatív operatőri munkával ábrázolja, de nem ítélkezik, és kikerüli a didaktikusság csapdáját is; az érthetetlen esemény ok-okozati összefüggéseinek, szociális és lélektani beágyazottságainak feltérképezését és értelmezését a nézőre bízza.
A hullám / Die Welle
IMDb: 7,5
Dennis Gansel 2008-ban készült, tanulságos filmje egy német gimnáziumban játszódik, ahol az aktuális projekthét keretén belül egy osztálynak az autokráciát kell feldolgoznia. Rainer Wenger (Jürgen Vogel) tanár önhatalmúlag kísérletbe kezd a diákokkal: szeretné, ha a résztvevők a saját bőrükön tapasztalnák meg, milyen az élet egy diktatúrában. A pedagógiai demonstráció azonban egyre kontrollálhatatlanabbá válik, és végül tragédiába torkollik.
A Hullám tagjaiként a tanulók feltűnően motiválttá válnak, a szolidárisnak tűnő és egyenlőséget hirdető mozgalom erőszakos jelenségek és megdöbbentő személyiségtorzulások katalizátorává válik, így világítva rá az önkényuralom működésében meghatározó szerepet játszó manipulációra és ennek visszafordíthatatlan következményeire.
Az osztály / Entre les murs
IMDb: 7,6
François Bégaudeau saját tanári élményeit írta meg azonos című regényében, amelyből Laurent Cantet forgatott filmet 2008-ban, vele a főszerepben. Az Arany Pálmával kitüntetett intelligens és vibráló mozi középpontjában egy külvárosi iskola osztálya áll, amelynek különféle nemzetiségű tanulói mind hátrányos helyzetű családból származnak. A különleges hangulatú pszeudo-dokumentumfilm, amely sosem lép ki az iskola falai közül, azt szemlélteti, hogy milyen kihívásokkal kell nap mint nap szembenézniük azoknak a tanároknak, akik hasonló intézményekben dolgoznak.
Az osztály a toleranciát, a kitartást és a türelmet hirdeti, melyek nélkülözhetetlenek a különböző kultúrák és temperamentumok összeütközéséből adódó konfliktusok kezeléséhez, a lehető legmagasabb színvonalú oktatás eléréséhez és a tanulók érdeklődésének fenntartásához egy társadalmilag sokszínű és kevésbé nyitott közösségben.
Okostojás / Rushmore
IMDb: 7,7
A ma már kultikus rajongással övezett Wes Anderson második egész estés filmje, az 1998-ban bemutatott, hihetetlenül cool Okostojás legalább olyan hasonlíthatatlan hangulatú, egyedi képi világú és keserédes mozi, mint későbbi alkotásai. Jason Schwartzman kelti életre a 15 éves Max Fischert, aki rossz tanulmányi eredménye miatt nagyon közel kerül ahhoz, hogy kirúgják a patinás iskolából, noha rengeteg titulus birtokosa: többek között az iskolaújság és az évkönyv szerkesztője, számos klub elnöke.
Az excentrikus csodabogár eltántoríthatatlanul küzd csinos tanárnője kegyeiért - akibe azonban a Bill Murray alakította barátja is beleszeret -, mindeközben pedig minden erejével próbál túlélni. A sajátos tempó és a szokatlan történetvezetés teszi leginkább emlékezetessé ezt a filmet, amely a kiválasztottságtudattal rendelkező, öntörvényű tehetség hányatott kalandjain keresztül mesél a beilleszkedés és a felnőtté válás nehézségeiről.
Nevelésből elégtelen / Zéro de conduite: Jeunes diables au collèg
IMDb: 7,5
Jean Vigo 1933-as, 40 perces fekete-fehér klasszikusa olyan későbbi filmeket inspirált, mint a 400 csapás vagy a Ha…, bemutatásakor azonban a mozinézők kifütyülték, és csak a második világháborút követően fedezték fel újra. Az önéletrajzi ihletésű film egy elnyomó és sivár internátusban játszódik, ahol a tanulók fellázadnak a tanárok zsarnoksága és szigora ellen.
A rendező nem pusztán a hatalom és az elnyomott gyerekek konfliktusára hegyezi ki alkotását; filmje végső soron a gyermek sebezhetősége, a minden fiatalt megillető tisztelet és méltóság kiáltványa, amit úttörő, egyszerre lírai és szürreális vizuális megoldások is emlékezetessé tesznek - gondoljunk csak a legendás párnacsata-jelenet lassított, álomszerű felvételeire.
Fél Nelson / Half Nelson
IMDb: 7,3
Ryan Fleck 2006-os alkotásában Dan Dunne, a lecsúszott, crackfüggő tanár (Ryan Gosling szokás szerint bámulatos) vívja küzdelmét saját démonaival, miközben - mintegy menekülésként és gyónásként - tanítványainak arról beszél, hogyan küzdjenek azért, hogy megszabadulhassanak a mindannyiukat gúzsba kötő rendszertől. Az erőviszonyok felcserélődésén alapuló indie-mozi két figura, a tanár és egyik diákja, Drey (Shareeka Epps) összjátékán alapul. Kettejük rendhagyó kapcsolata teszi igazán különlegessé a Fél Nelsont, amely őszinte, közvetlen film egy magányos ember elkeseredett harcáról, a háttérben a feloldozás ígéretével.
* az Amazon.com Internet Movie Database nevű filmes adatbázisának értékelése
Cikkünk a Campus Plusz 2013 című kiadványban jelent meg. Keresd a Campus Pluszt az újságárusoknál, vagy rendeld meg a www.hvgplusz.hu oldalon.