Tanári portfólió: nem kell külső segítség az elkészítéséhez Közoktatás
MTI

Tanári portfólió: nem kell külső segítség az elkészítéséhez

Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szükségük külső segítségre a pedagógusminősítésnél portfoliójuk...

Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szükségük külső segítségre a pedagógusminősítésnél portfoliójuk összeállításához, a rendszer bevezetésekor minden információt és segítséget megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH projektigazgatója sajnálatosnak nevezte, hogy ennek ellenére "megannyi téves, a valóságtól távol álló értesülés látott napvilágot".

Kerekes Balázs az MTI-nek hétfőn elmondta, az OH a 2012/2013-as tanévben kutatók közreműködésével kidolgozta a pedagógusminősítés eszközrendszerének alapjait. Az ágazat hazai és külföldi tapasztalatait egyaránt figyelembe vették és felhasználták, így a kompetenciaalapú értékelés illeszkedik a pedagógiai munka minősítésének legkorszerűbb nemzetközi gyakorlatához. 2014 végéig több ezer próbaminősítést tart az OH, és ezek tapasztalatai, a résztvevők észrevételei és javaslatai alapján alakítják ki a szakértők a pedagógusminősítés végleges tartalmi elemeit, eszközeit és eljárásrendjét - ismertette a projektigazgató.

Hangsúlyozta: a minősítési rendszer bevezetésénél az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elsődleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, minden érintettnek elegendő időt biztosítva a felkészüléshez. A jogszabályoknak megfelelően első körben a legalább 14 év szakmai gyakorlattal és szakvizsgával rendelkező pedagógusoknak teszi lehetővé, hogy 2014. április 30-ig elkészítsék és feltöltsék portfóliójukat.

Ez lehetőség, nem kötelezettség - hangsúlyozta. A minősítéshez 14 dokumentumot kell feltölteni. Aki ennek eleget tesz, az ideiglenesen a Pedagógus II. fokozatba kerül. A feltöltött portfóliók tartalmi értékelése kizárólag fejlesztési célokat szolgál. A személyre szabott visszajelzések segítik a pedagógusok felkészülését a későbbi, teljes körű minősítésnél - mondta.

Az OH projektigazgatója kiemelte, a portfólió elkészítéséhez nincs szükség sok évvel ezelőtti óratervek, dokumentumok felkutatására, különleges informatikai felkészültségre. Az eljárás egyetlen olyan követelményt sem támaszt a pedagógusokkal szemben, amellyel eddigi pályájuk során ne találkoztak volna. Pályafutásukat egy 3-5 oldalas önértékelés keretében kell bemutatniuk - ismertette.

Kerekes Balázs elmondta, a portfólió egyes elemeihez kért önreflexiók lényege a pedagógus szakmai döntéseinek indoklása, az eredményesség ismeretében a döntések kritikus felülvizsgálata és a következtetések megfogalmazása, beépítése a napi gyakorlatba. Egy-egy rossz döntés és annak felismerése ugyanolyan értékes pedagógiai tapasztalat, mint a sikertörténet. Semmiképpen nem elvárás, hogy bárki valótlant állítson, jobb színben tüntesse fel magát - jelentette ki.

Mint mondta: a minősítésnél a szakértők a pedagógus kompetenciáit értékelik, a portfólió csupán az értékelés egyik forrása és eszköze. Az eljárás része az óralátogatás tapasztalatainak megbeszélése, értékelése. A minősítési folyamat végén a portfólióvédés szakmai párbeszéd lesz a pedagógus és a minősítésben részt vevő szakértők között - tette hozzá.

Kifejtette: a dokumentumok abban az esetben adnak valós képet a tanár kompetenciáiról, ha azokat maga készítette. Hozzátette, a szellemi alkotások felhasználására vonatkozó jogi és etikai szabályok betartásával mások által készített dokumentumok, óratervek, vázlatok, fotók is lehetnek a portfólióban, abban az esetben, ha azok az illető pedagógiai munkájának részét képezik. 

Az OH projektigazgató elmondta, decemberben megjelent az Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez című kiadvány, amely segíti a rendelet, alkalmazását. Közérthetően támogatja a pedagógusok, az intézményvezetők, valamint a minősítésben részt vevő szakértők munkáját. Az általános útmutató 2014 első negyedévében további szakterületekre, szaktantárgyakra érvényes egyedi tartalmakkal egészül ki - mondta. 

Kerekes Balázs kitért arra, hogy a közelmúltban megjelentek olyan "magánkezdeményezések", amelyek pénzért ajánlanak segítséget a portfólió összeállításához. Semmi szükség arra ugyanakkor - mondta -, hogy a pedagógusok portfóliójuk elkészítéséhez fizetős tanfolyamokat vegyenek igénybe. Egyrészt a minősítési eljárást az OH csaknem egy évig teszteli és továbbfejleszti, így sem szakmai okok, sem az idő sürgetése nem indokolja a szolgáltatás létjogosultságát. Másrészt az Emmi és háttérintézményei minden szükséges információt és támogatást megadnak a minősítéshez - jelentette ki. 

A projektigazgató hangsúlyozta: az OH kiemelt figyelmet fordít a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértők képzésére is, még idén ötezer szakértőt készítenek fel. A képzési követelményeket sikeresen teljesítők kérhetik felvételüket a szakértői névjegyzékbe és szakértőként bekapcsolódhatnak a tanfelügyelet és a minősítés rendszerébe.

Kerekes Balázs azt is elmondta, a pedagógusminősítés részleteiről, az egyes szakterületekre érvényes egyedi tartalmak megjelenéséről a www.oktatas.hu oldalon vagy hírlevélből lehet értesülni. A hivatal külön emailcímet működtet a minősítéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre ([email protected]), mellett több tucat szakmai esemény, konferencia programjában szerepel a pedagógusok előmeneteli rendszere - mondta még az OH projektigazgatója.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.