Tananyagot készítenek Malala Juszufzai önéletrajzi könyvéből Közoktatás
MTI

Tananyagot készítenek Malala Juszufzai önéletrajzi könyvéből

Jó ügyek képviseletére ösztönző iskolai tananyag kidolgozását inspirálta a lányok és nők oktatáshoz való jogáért...

Jó ügyek képviseletére ösztönző iskolai tananyag kidolgozását inspirálta a lányok és nők oktatáshoz való jogáért kiálló 16 éves Malala Juszufzai pakisztáni lány, akit tavaly súlyosan megsebesítettek tálib merénylők.

A George Washington Egyetem tantestülete a pakisztáni lány Én vagyok Malala című önéletrajzi könyvéhez kapcsolódó multimédiás tananyag kidolgozásába kezdett. A tantestület egy része 2014 elején fogja tesztelni az anyagot az egyetemi és középiskolai oktatásban.

A tananyag nem csupán a 16 esztendős kamaszlány történetével foglalkozik, hanem azzal is, hogy a hasonló ügyek - mint a fiatal lányok kiházasítása vagy az iskolai oktatás félbehagyására kényszerítésük - milyen visszhangot váltanak ki a világ egyes részein, mondta Mary Ellsberg, az egyetem Global Women's Institute igazgatója. 

Mint hozzátette, az anyag rendkívül interaktív lesz, számos iskolán kívüli tevékenységre, a helyi közösségek melletti elköteleződésre és a Malala Alapítvány közvetlen támogatására fogja buzdítani a diákokat. Az intézet a lányok oktatásának világszerte való biztosítását célzó Malala Alapítvánnyal együttműködve dolgozik a projekten.

Juszufzai 11 éves korában vált ismertté, amikor álnéven blogot indított a BBC urdu nyelvű szolgálatának internetes oldalán arról, hogy milyen kislányként a tálibok által ellenőrzött, pakisztáni Szvát-völgyben élni, ahol a szélsőséges iszlamisták a lányoknak, illetve nőknek megtiltották, hogy iskolába járjanak. A lányt tavaly október 9-én tálib fegyveresek megpróbálták megölni, miközben hazafelé tartott az iskolai busszal. Több lövés is eltalálta, fején életveszélyes sérülést szenvedett. Nagy-Britanniában felgyógyult, jelenleg Birminghamben él és tanul. Újrakezdte a harcot a lányok oktatásáért, és létrehozta a nevét viselő alapítványt.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.