Szeretitek a tanárotokat? Jelöljétek Nobel-díjra! Közoktatás
MTI

Szeretitek a tanárotokat? Jelöljétek Nobel-díjra!

Péntektől lehet újra nevezni vagy jelölni a világ bármely országából az egymillió dollárral járó Global Teacher Prize-ra, a "tanári Nobel-díjra", amelyet tavaly hirdetett meg először egy dubaji központú alapítvány a pedagógusi szakma népszerűsítésére, példaképnek alkalmas tanárok felkutatására.

A nevezés, illetve a jelölés feltétele egyebek között az, hogy a díjazni javasolt pedagógus újszerű módszereket alkalmazzon a tanításban, tekintélyt élvezzen a diákok és a kollégái körében, legyen aktív résztvevője az oktatásról szóló nyilvános vitáknak.

"Mindannyian ismerjük sztárügyvédek, csúcsmenedzserek és az új technológiák jeles képviselőinek nevét, de csak nagyon kevés olyan tanár van, aki elég ismert ahhoz, hogy példaképül szolgáljon" - indokolta az újabb pályázat kiírását Vikas Pota, a Varkey Alapítvány vezetője. Ezért szeretjük a tanárokat: vicces ''csínyek'' és feladatok.

Az alapítványt az Indiából származó Varkey család alapította, amely az 1950-es években vándorolt be az Egyesült Arab Emírségekbe és ott magániskolák működtetéséből szerzett vagyont. A Gems nevű családi cég immár 130 iskolát működtet tucatnyi országban. Az alapítvány oktatási szervezeteket támogat, tanítókat képez Afrikában és népszerűsíti a pedagógusi pályát.

A "tanári Nobel-díjnak" szánt elismerésre először tavaly lehetett jelölni kiemelkedő pedagógusokat, akkor a világ 137 országából 1300 tanárt jelöltek. A győztes Nancie Atwell amerikai angoltanárnő lett, aki új módszerrel tanítja az írás-olvasást egy maine-i iskolában, és aki a teljes összeget az általa alapított nonprofit oktatási központnak adományozta. Ezért érdemes tanárként dolgozni.

A Varkey Alapítvány szándékai szerint a Global Teacher Prize lesz az oktatás területén adható legértékesebb kitüntetés, egyfajta "tanári Nobel-díj", amelyet minden évben egy kiemelkedő oktató kaphat meg.

A második Global Teacher Prize meghirdetésével egyidejűleg 28 volt kormány-, illetve államfő nyílt levélben szólította fel a világ kormányait, hogy állítsák helyre "a legtöbb társadalomban és a legtöbb korban a közösségük legmegbecsültebb tagjai közé tartozó pedagógusok erodálódó tekintélyét".

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

„Egy iskolai közösségben mindig lesznek erősebbek és gyengébbek" – mondja a középiskolások harmada Közoktatás Palotás Zsuzsanna

„Egy iskolai közösségben mindig lesznek erősebbek és gyengébbek" – mondja a középiskolások harmada

A legtöbb bántalmazás az iskolai közösségekben történik, sokszor a tanárok is szemtanúi – vagy épp résztvevői – az eseteknek. A gyerekek fele szerint az iskolájuk tesz valamit a megelőzésért, mégis rengetegen érzik úgy, nincs kihez fordulniuk. Az UNICEF Magyarország átfogó kutatása szerint az online zaklatás egyre gyakoribb, a fizikai erőszak pedig továbbra is mindennapos.