2012. március. 14. 11:43 MTI Utolsó frissítés: 2012. március. 14. 11:42 Közoktatás

Rasszista az Isteni színjáték? Törölnék a tantervből Dante művének több részét

Vita robbant ki Olaszországban, miután többen azzal a követeléssel álltak elő, hogy töröljék a tantervből Dante műve...

Vita robbant ki Olaszországban, miután többen azzal a követeléssel álltak elő, hogy töröljék a tantervből Dante műve, az Isteni színjáték "rasszistának" és "antiszemitának" ítélt részeit.

Az ország vezető sajtóorgánumaiban tudósok és közírók adtak hangot a javaslat elleni tiltakozásuknak. Szerintük az Isteni színjáték egyes passzusainak elhagyása olyan lenne, mintha a Sixtusi-kápolna freskójának néhány alakjára alsónadrágot húznának, Botticelli Vénusza pedig bikinit kapna - olvasható az Avvenire című katolikus lapban.

Azt, hogy ne tanítsák az Isteni színjáték egyes részeit, a Gherush92 nevű emberi jogi szervezet követelte. Az ENSZ-tanácsadóként is tevékenykedő csoport szerint a XIV. század első feléből származó verses mű néhány éneke rasszista és antiszemita, emellett iszlámellenes sztereotípiákat sorakoztat fel. Ezeket a részeket nehéz megérteni, és csak ritkán sikerül helyesen értelmezni őket. Amennyiben mégis tovább tanítják a kifogásolt sorokat, legalább biztosítani kell, hogy körültekintően kezeljék őket - érvelnek.

Nem tetszik a szervezetnek többek közt a 34. ének, amelyben Dante a pokol legmélyebb pontját írja le. Itt van a Jézust eláruló Iskariót, azaz Júdás, valamint Caesar gyilkosai, Cassius és Brutus. Júdás sorsa folyamatos gyötrelem. Némileg "feljebb", a pokol kilencedik bugyrába küldte az író Mohamed prófétát és vejét, Alit, akiknek végtagjait egy ördög szakadatlan levágja és mély sebeket ejt rajtuk.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.