Palkovics László oktatási államtitkár elmagyarázta, miért gondolja úgy, hogy az iskolák állami átvétele miatt javult a negyedikes diákok szövegértési készsége.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, Az elmúlt tizenöt év legjobb eredményét szerezték a negyedikes magyar diákok az egyik legfontosabb nemzetközi szövegértési felmérésen, a PIRLS-en.
„Ezek az eredmények olyan gyerekek esetén is javultak, akik olyan iskolákba jártak, ahol lehet, hogy korábban az önkormányzatnak nem volt arra forrása, hogy a megfelelő tanítót alkalmazza, helyettesítettek vagy nem volt tanár, ilyen értelemben az iskolai környezet stabilizálódása nagyon fontos elemnek tűnik. Egyébként más nem nagyon történt” - magyarázta az eredményeket Palkovics László oktatási államtitkár az Inforádiónak.
Hozzátette: a diákok és a pedagógusok közvetlen visszajelzései is azt igazolják, hogy a stabil iskolai környezet hatása viszonylag gyorsan jelentkezik a tanulmányi eredményekben.
Három fontos üzenet szülőknek: így nem lesz gondja a gyereknek az olvasással
Nyilvánosságra hozták a 2016-os PIRLS-felmérés eredményeit, amely ötven ország negyedikes diákjainak szövegértési készségét vizsgálja. A kutatási összefoglaló több, a szülők számára is megfontolandó összefüggésre hívta fel a figyelmet. A 2016-os PIRLS-felmérés eredményeiről ebben a friss cikkben olvashattok, most azonban három fontos összefüggésre térünk ki. 1. Vannak otthon könyvek?
„Minden ilyen felmérésnél nemcsak a gyerekek tudását mérjük meg, hanem különböző kérdéseket teszünk fel a családi háttérre, motivációra, a tanároknak pedig arról, hogy mennyire látják jónak, stabilnak, biztonságosnak az iskolai környezetet. Ez alapján azt látjuk, hogy van egy erőteljes eltolódás a stabil iskolai környezet irányába. Ezt mi az állami fenntartásnak tulajdonítjuk, különösen azokban az iskolákban, ahol ez korábban probléma volt; kistelepülés kis iskolája, közepes méretű városok iskolái. Stabil környezetben jobb tanítani és tanulni” - magyarázta.
Az államtitkár szerint a rosszabb körülmények közül érkező gyerekek is jobban teljesítettek ezen a mérésen, mint a korábbiakon, "az iskolai rendszer biztonságának fokozódása - tette hozzá - tehát lassan kompenzálni képes az ő hátrányaikat is".
Megvannak a 2016-os szövegértési felmérés eredményei: javítottak a magyar diákok
Az elmúlt tizenöt év legjobb eredményét szerezték a negyedikes magyar diákok az egyik legfontosabb nemzetközi szövegértési felmérésen, a PIRLS-en. 554 pont - ennyi a magyar negyedikesek pontátlaga a 2016-os PIRLS-vizsgálaton, ez pedig sokkal jobb eredmény, mint a 2001-es. Az ötven ország közül Magyarország a 13.