Kényszernyugdíjazás: tiltakoznak az egyik budapesti gimnázium tanárai Közoktatás
Eduline

Kényszernyugdíjazás: tiltakoznak az egyik budapesti gimnázium tanárai

A Berzsenyi Dániel Gimnázium nyugdíjas korú tanárainak csak a fele dolgozhat tovább - derül ki a tantestület...

A Berzsenyi Dániel Gimnázium nyugdíjas korú tanárainak csak a fele dolgozhat tovább - derül ki a tantestület tiltakozó leveléből, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumának címzett. A 62 évnél idősebb tanároknak július 1-ig kell dönteniük, hogy a nyugdíjat vagy a fizetést választják: ha a nyugdíj mellett döntenek, nem dolgozhatnak tovább, ha pedig a fizetést választják, nem kaphatnak nyugdíjat. A megüresedő helyekre új alkalmazottat nem lehet felvenni.

"Az iskola kérte a fenntartót, hogy az eredményes működés érdekében maradhassanak a kollégák, mert munkájukat nem tudjuk nélkülözni, illetve pótolni, hiszen épp azokról van szó, akik a legtapasztaltabbak a tanári karban" - írják a levélben. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ azonban csak a kérelmek felét támogatta, azzal az indokkal, hogy a "munkahelyi szervezeti egység és a tankerület alaptevékenységének áttekintése" után erre a döntésre jutottak, illetve "a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartói és működtetői érdekei" is ezt kívánják.

A tantestület szerint azonban érthetetlen, hogy kinek és milyen érdekéről van szó. "Annak az osztálynak, amely az érettségi előtti utolsó évben kap új tanárt, hogy felkészüljön a vizsgákra, biztosan nem. Annak a kollégának sem, aki szeretne dolgozni, az ereje, a tapasztalata, tudása, szeretete megvan ehhez, lélekben még nem is készült fel, még végigvitte volna az utolsó osztályát, hogy fokozatosan és szépen engedje el magától mindazt, amiben három-négy évtizede élt. Annak a tanárnak sem, akinek egy ilyen feladatot kell átvennie" - írják a nyílt levélben.

"Akkor a Klik-nek és a tankerületnek miféle érdeke fűződik hozzá? Erről miért nem kaphat tájékoztatást a munkahelyi szervezeti egység és az a tanár, akinek a sorsáról így döntöttek? Az iskolában emberek foglalkoznak emberekkel. Egymással érzelmi, intellektuális, emberi viszonyt alakítanak ki nem kevés fáradság árán. Egy tanári kar pedig hosszú idő alatt felépített közösség. Egy ilyen alrendszerbe avatkozik be most a fenntartó bürokratikus eszközökkel, ismeretlen és megismerhetetlen okkal és célok érdekében" - fogalmaz a tantestület.

A tiltakozók szerint a csoportokat valakinek át kell venni, külön díjazás nélkül, mivel az életpályamodellel együtt járó „új munkarend” szerint 22-26 a megtartandó tanítási órák száma. "De itt nem csak a plusz munka ellentételezésének elmaradásáról van szó, hanem a szellemi, érzelmi, idegi teljesítőképesség határairól is" - írják.

"Ha júniusban ilyen előkészítetlen és tervezhetetlen a szeptemberben induló tanév, mi hozhat biztonságérzetet és nyugodt körülményeket? A kiszámíthatatlanság és bizonytalanság szorongást szül. Kérdés, hogy a döntéshozók tényleg ezt a mintát szeretnék a gyerekeknek és a fiatal kollégáknak közvetíteni. Ilyen kilátásokkal számoljanak? A fenti döntés és az eljárás módja azt sugallja, hogy a tapasztalat, a tudás, a hűség, az elkötelezettség nem ér semmit. A maradók számára a többletmunka szinte teljesen megszünteti az örömmel végzett, igazi alkotó munka lehetőségét" - zárul a nyílt levél.