Szigorodhat a magán- és alapítványi iskolák szabályozása, ugyanis az elmúlt időszakban több szabálytalanságra is bukkantak az ellenőrzések során - mondta Czunyiné Bertalan Judit.
A köznevelési államtitkár kifejtette: az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a köznevelési, finanszírozási ügyek során sok esetben tapasztalt szabálytalanságot. Példaként említette, hogy az intézmény a működési engedélyében nem szereplő tevékenységet folytat, elsődlegesen nem engedélyezett OKJ-s szakképesítésre történő nevelést, oktatást végez, vagy nem jelzett helyszínen végzett, végez oktatás-nevelési tevékenységet. Inkább fizetnek, de menekítik a diákokat az állami iskolákból
Van olyan, jelenleg másodfokú szakban lévő ügy is, ahol romániai helyszínen végzett oktatási tevékenység után kíván költségvetési támogatást felvenni a fenntartó. Nyilvánvaló, hogy a kormányhivatal által kiadott, a nevelési-oktatási tevékenység ellátására feljogosító hatósági működési engedély csak Magyarország területén ellátandó tevékenységre jogosítja fel a fenntartót és az intézmény vezetőjét - szögezte le Czunyiné Bertalan Judit.
Fontosnak tartotta felhívni a közvélemény figyelmét arra, hogy az oktatas.hu honlapon valamennyi köznevelési közfeladatot ellátó, egyházi jogi személy, nemzetiségi önkormányzat, valamint magán intézményfenntartó működési engedélye megtekinthető.
További cikkeink a témában |
Az ország legdrágább magániskolái |
Ezzel az egyszerű ellenőrzéssel elkerülheti mindenki, hogy olyan intézménybe iratkozzon be, amelyben az általa választott nevelés, oktatás jogszerűen nem folytatható - közölte az államtitkár.
Megjegyezte: a költségvetési támogatást a fenntartó igényli a Magyar Államkincstártól, és a fenntartó számol el évente a felhasználásról. Szükséges eloszlatni azt a félreértést, hogy a költségvetési támogatás alanyi jogon jár a fenntartónak - tette hozzá.
Kitért arra is: a támogatást a fenntartó igénylésében megadott gyermek- és tanulólétszám alapján állapítja meg a kincstár. Előfordultak olyan esetek is, amikor olyan gyermekkel, tanulóval létesített az intézményvezető a köznevelési intézményben jogviszonyt, akinek a nevelését-oktatását ténylegesen nem látja el az intézmény - említett egy másik példát.
A köznevelési intézményi jogviszonnyal összefüggő másik alapvető probléma, hogy a gyermekek, tanulók rögzítése, az oktatási azonosító igénylése, megléte nem felel meg a jogszabályi előírásnak.
Gondot jelentett, hogy az igénybevett költségvetési támogatás felhasználását nem alapozza meg koherensen a fenntartónál, illetve az intézményben vezetett pénzügyi, tanügyigazgatási és egyéb nyilvántartás. A fenntartók előszeretettel hivatkoznak "adminisztratív" hibára.
A hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint több alapítványi iskolában a tanügyi nyilvántartások hiányosak voltak, illetve vezetésük nem felelt meg a jogszabályi követelményeknek, a foglalkoztatottak végzettsége, szakképzettsége nem felelt meg az általuk betöltött munkakör követelményeinek és a törvényi előírásoknak sem, az intézményvezető nem győződött meg hitelt érdemlően a pedagógusok büntetlen előéletéről – sorolta.
Az MTI-hez eljuttatott háttéranyag szerint a NAV-nál költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt több eljárás is folyamatban van, így például a szegedi Esély a Hátrányos Helyzetűeknek Közhasznú Alapítvány, a fővárosi Drégelyvár Oktatási Központ Alapítvány, vagy a győri Keresztény Család Gyülekezet Vallási Egyesülete esetében.
Ugyanakkor idén öt évig húzódó eljárást követően a fővárosi Paulay Alapítvánnyal (Budapest) szemben jogerősen pert nyert az Emmi. Az alapítványi fenntartású intézmény (Angol-Magyar Képző és Továbbképző Központ Két Tanítási Nyelvű Idegenforgalmi és Nemzetközi Vendéglátó Szakképző Iskola és Gimnázium) nem vezette a jogszabályban előírt papíralapú nyilvántartásokat, kizárólag számítógépes (elektronikus) nyilvántartásokkal kívánta igazolni az érvényes tanuló jogviszonyok létrejöttét, fennállását. A Kúria ítéletével helybenhagyta a kincstár elsőfokú határozatát helybenhagyó másodfokú minisztériumi döntést. Az ítélet precedensértékű - olvasható a háttéranyagban.