Nagyon sok hely maradt üresen a szakgimnáziumi és szakközépiskolai jelentkezés után Közoktatás
Eduline

Nagyon sok hely maradt üresen a szakgimnáziumi és szakközépiskolai jelentkezés után

A szakgimnáziumok a felvehető létszám 56,3 százalékát tudták feltölteni jelentkezőkkel, a szakiskoláknál még rosszabb, csak 38,8 százalék a beiratkozók aránya.

Az összes középiskolai jelentkező 35 százalékát gimnáziumokba, 39 százalékát szakgimnáziumokba, 25 százalékát szakiskolákba, 2 százalékukat pedig készszégfejlesztő speciális szakiskolákba vették fel - derül ki a Magyar Nemzet összesítéséből.

Ez azt mutatja, hogy nagyon nagy a túlkínálat a közoktatási piacon, rengeteg helyen kínálnak szakmához kötődő képzést. A demográfiai változások is vélhetően hatással vannak az arány eltolódására.

  • A szakgimnáziumi férőhelyek száma az összes jelentkező 69 százalékát fel tudná szívni.
  • A szakiskolai férőhelyek számával kiegészülve a szakképzéssel járó iskolatípusok az összes jelentkező 127 százalékát fel tudnák venni

A túlkínálat egy szempontból érthető: az ország minél több iskolájában meghirdetik a szakmákat, ezzel biztosítva a diákok számára a választás szabadságát, hogy mindenki lehetőleg a számára megfelelő képzésben részesüljön. Az arányok ilyen mértékű eltolódása azonban felvetik, hogy át kellene gondolni a tervezési folyamatot, kiváltképp, ha Parragh László és Demján Sándor is beleszólhat a folyamatba:

És azt hallottátok, hogy Magyarországon erős az oktatási lobbi?

A magyar gazdaságnak több szakmunkásra, technikusra van szüksége - mondta Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke kedden a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Friedrich Ebert Alapítvány közös szakképzési konferenciáján Budapesten. Demján Sándor az "erős oktatási lobbitól" tart. Persze nem biztos, hogy lobbitevékenység kell ahhoz, hogy valaki diplomát akarjon szerezni, elég ha utánanéz a várható fizetésének.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.