Ilyen vizsgák várnak a tanárokra - minősítés lépésről lépésre Közoktatás
Eduline

Ilyen vizsgák várnak a tanárokra - minősítés lépésről lépésre

Portfólió összeállítása és védése, óralátogatások, intézményi önértékelés - ebből áll a minősítési eljárás, amelyen a pedagógus-életpályamodell szeptember 1-jei bevezetése értelmében minden - magasabb fizetési fokozatba lépő - tanárnak át kell esnie. Lépésről lépésre az eljárásról.

1. Felkészülés

Az Oktatási Hivatal összeállítása szerint a minősítési eljárásra való jelentkezés előtt érdemes átnézni a köznevelési törvény kapcsolódó részeit, a minősítési rendszerről szóló kormányrendeletet, a Nemzeti alaptantervet, illetve a tanári felkészítés követelményeiről, az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről, illetve az óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló rendeleteket. Mikor kell vizsgázniuk a gyakornokoknak, illetve azoknak, akik többéves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, de átmenetileg a pedagógus I. kategóriába kerültek? Összefoglalónkat itt olvashatjátok.

2. Jelentkezés

A gyakornokot az adott intézmény vezetője regisztrálja a minősítő vizsgára, egy hónappal a kétéves gyakornoki idő letelte előtt. A mentor segítségével összeállított e-portóliót a gyakornoknak kell feltöltenie az erre létrehozott online felületre - ezt a bizottsági tagok értékelik.

Azoknak, akik a pedagógus II. fokozatba jelentkeznek, minden év március 31-ig kell feltölteniük a portfóliót, illetve jelentkezniük a minősítési eljárásra. Arról, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt az adott évben a minősítési eljárásban, a miniszter dönt - a tanár és az intézményvezető május 31-ig kap értesítést, hogy a pedagógus bekerült-e az úgynevezett minősítési tervbe. A már feltöltött e-portfóliót csak abban az esetben lehet módosítani, ha a jelentkezés és a portfólióvédés között több mint hat hónap telik el.

3. Az e-portfólió összeállítása

A portfólió összeállításáról hamarosan egy segédanyagot tesz majd közzé az Oktatási Hivatal Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez címmel - ebben dokumentummintákat és értékelőlapokat is találhattok majd.

4. Az e-portfólió feltöltése

Azt már most is lehet tudni, hogy az e-portfóliónak tartalmaznia kell a szakmai önéletrajzot, a szakmai életút értékelését, a nevelő-oktató munka dokumentumait - ezen belül legalább tíz tanóra vagy foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óratervét -, a pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és egyéb közéleti, illetve az önálló művészeti/alkotói tevékenységek bemutatását, illetve az adott oktatási intézmény rövid bemutatását. A portfóliót egy erre létrehozott online felületre kell majd feltölteni: ez jelenleg kidolgozás alatt áll. A portfólióról itt olvashattok részletesen.

5. Az óra-/foglalkozáslátogatás

A minősítési eljárás során az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés értékelését is figyelembe veszik: ennek során a tanár óráját - előzetes egyeztetés során - azonos szakképzettségű szakértő látogatja meg, majd közösen elemzik azt. A más néven tanfelügyeletnek hívott rendszert szeptemberben vezették be: öt év alatt az összes iskolába ellátogatnak az "ellenőrök", akik folyamatosan vizsgálják majd a tanárok munkáját, sőt a diákok füzetébe is belenézhetnek. A részleteket itt olvashatjátok.

6. Az e-portfólió védése

A védésen a tanárnak egy 15 perces prezentációt kell tartania a portfóliója alapján, majd a minősítő bizottság kérdéseire kell válaszolnia. A portfólió, illetve a portfólióvédés mellett az eljárás eredményébe beleszámítanak az intézményi önértékelés a pedagógusra vonatkozó részei, az országos pedagógai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatai, értékelései, valamint az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelése.

7. Az összegző értékelés

A bizottság az erre szolgáló online felületre tölti fel az összegző értékelést. Ha a minősítési eljárás sikeres volt, a tanár következő év január 1-jével léphet magasabb fizetési kategóriába. A pedagógus-életpályamodell bevezetésekor minden tanárt - a gyakornoki után - a legalacsonyabb fizetési kategóriába, a pedagógus I. fokozatba soroltak be.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.