"Egy olyan munkahelyen nem lehetünk kreatívak, ahol nincs empátia" Közoktatás
Szentpéteri Izabella

"Egy olyan munkahelyen nem lehetünk kreatívak, ahol nincs empátia"

Pozitív visszajelzés – mennyivel jobban működnének a munkahelyek, ha a kollégák gyakrabban használnák ezt az egyszerű, de annál hatékonyabb eszközt? A Mightifier alkalmazással már a gyerekek is átélhetik, mennyire jobb egy olyan közösség, amelynek tagjai naponta pozitív visszajelzéseket adnak egymásnak.

Az app a munkahelyi pozitív visszajelzéseket állítja a középpontba. Emlékeztetni kell az embereket arra, hogy csak a jó légkörű, barátságos munkahely tud hosszú távon produktivitást felmutatni?

A Mightifier azon van, hogy megteremtsen egy pozitív céges kultúrát, ahol a kreativitás fejlődhet. A kreativitás a jövő egyik kulcsa, főleg ha empátiával társul. Egy olyan munkahelyen nem lehetünk kreatívak, ahol nincs empátia. A rendszeres pozitív, tényeken alapuló visszajelzések a kollégák között segítik az empátiára való hajlam fejlődését, különösképpen akkor, ha ezt csoportmunkában teszik, és a tapasztalatok cserélődnek. Mi ezt a tanulási folyamatot aktív empátiának hívjuk. Valószínűleg bármilyen céges kultúrában kifejlődik a produktivitás, legalábbis egy bizonyos időre. Mindazonáltal a The World Economic Forum’s Global Empathy Index mérése alapján minél empatikusabb egy cég, annál magasabb annak produktivitása.

Mennyire mernek az emberek őszinték lenni a kollégáikkal? Az online térben könnyebben el tudják mondani a véleményüket?

A pozitív visszajelzések gyakorlást igényelnek. Sokkal inkább a kritikus üzenetek megfogalmazásához vagyunk hozzászokva. A Mightifier-féle visszajelzés tényeken és tetteken alapul, melyek megtörténtek. Nincs helye őszintétlenségnek. Közvetlen pozitív visszajelzést adni egymásnak ijesztő lehet mindkét fél számára. Azt is gyakorolni kell, hogyan fogadjuk a pozitív visszajelzéseket. A gyakorlást könnyebb elkezdeni különböző eszközök segítségével. Amint kialakul egy rutin, az adott csapat tovább léphet a szemtől szembeni kommunikációra.

Mi a Mightifier?

A Mightifier egy olyan applikáció, amely a pozitív kommunikációt segíti elő, többek között kollégák, tanárok és diákok között. Az app a pozitív pedagógiára épül, a módszer kifejlesztésében finn tanárok és diákok is részt vettek – a cél ugyanis a pozitív visszajelzések adása, az app készítői arra szeretnék rávenni a gyerekeket és a felnőtteket, hogy minél többször adjanak értékes, valódi pozitív visszajelzést osztálytársaiknak, munkatársaiknak.

A tanárok pedagógiai anyagokhoz is hozzájuthatnak, amelyek többek között feladatokat is tartalmaznak. A proaktív kommunikációhoz, párbeszédekhez útmutatókat mellékelnek, a gyerekek készségeit az „erősségi kártyák” hivatottak fejleszteni. A Mightifier mindenféle böngészőben megnyitható, az app angolul, finnül és svédül elérhető, de bármilyen nyelven kommunikálhatunk rajta. 

Még a legbarátságosabb légkörű munkahelyeken is akadnak konfliktusok. Megkönnyíti a konfliktusrendezést azt, hogy informálisan kommunikálhatnak egymással a munkatársak?

Ahol emberek vannak, ott nyilván akadnak konfliktusok. Az is jót tesz a munkahelyi légkörnek, ha időről időre a kollégák megmérettetik egymást, vagy ütköznek az álláspontok. A Mightifieren keresztül csak pozitív kommenteket lehet küldeni. Arra biztatjuk az embereket, hogy a konfliktusokat személyesen oldják meg, méghozzá minél hamarabb. Azután a Mightifieren ki lehet hangsúlyozni azon erősségeket, melyek az adott helyzet kezelését elősegítették.

Ezek szerint az app a pozitív visszajelzéseken alapul. Egyáltalán nem ajánlott rajta keresztül kritikusnak lenni?

Ha egy kolléga elront valamit, a vezetőjén áll, milyen intézkedéseket tesz, és személyes kapcsolatba kerül-e dolgozójával. Az ilyen fajta szituációban nem ajánlott bármiféle digitális eszköz vagy program használata, személyesen kell megoldani a kialakult problémát.

Az appot tanár-diák iskolai kapcsolatokok kommunikációs csatornájának is lehet használni.

A tanárok jobban megismerhetik diákjaik erősségeit a Mightifier-profiljaik alapján. Általában a tanárok mellőzik a diákok egymás közötti pozitív visszajelzések észrevételét. Ez a munkahelyekre is érvényes, de az is bebizonyosodott, hogy a Mightifier-profilok segítségével a vezetők könnyebben ismerhetik meg csapataik tagjait. Ez akkor különös értékes, mikor például a karrierben való előrelépést tárgyalják a felek.

A startup Finnországból indult. Mennyire javultak a finn munkahelyi kommunikációs folyamatok az app megjelenése óta?

Az iskolákban már látjuk a változást, de a cégektől még nincs elég saját adatunk. Azonban az embereket ugyanaz motiválja, mindegy, hány évesek, vagy hol vannak, a hatás valószínűleg ugyanaz.

A munkahelyi csapatépítésen és iskolai kommunikáción kívül kik és mire tudják használni az alkalmazást?

Mindenki szereti, ha megbecsülik. Mindannyiunknak kijár az, hogy felismerjék a képességeinket. Hallottuk gyerekektől, hogy otthon is használják a Mightifier módszerét, és szülőkkel, testvérekkel együtt örömüket lelik a kialakult eredményekben.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.