Budapest belvárosában megmutatták, mi ma az oktatás csúcsa Közoktatás
Nagy Barnabás

Budapest belvárosában megmutatták, mi ma az oktatás csúcsa

Az utóbbi hónapokban nem csak a felületes szemlélőnek üthették meg kizárólag negatív hírek a fülét az oktatással kapcsolatban. Nem csoda, hogy ebben a csatazajban nem kapott nagy nyilvánosságot, hogy Budapest közepén a világ talán leginnovatívabb tanárai gyűltek össze, és tanácskoznak három napon keresztül.

Az Eduline is bejutott a Microsoft Educator Exchange elnevezésű konferenciára, melynek ez alkalommal Magyarország adott otthont. A világ minden tájáról érkező, és a techcég által kiválasztott tanárok főként arról beszélgetnek egymással, miként lehet kreatívan beilleszteni az oktatásba a legmodernebb technológiákat.

Volt alkalmunk személyesen beszélgetni Anthony Salcitóval, a Microsoft oktatásért felelős egyik vezetőjével. Salcito bemutatta azt az ingyenes applikációt, amit minden tanár letölthet, és különböző eszközökön használhatja a napló és a tábla helyett is.

Az alkalmazással külön is kapcsolat tartható a diákokkal. Ennek egyik nagy előnye lehet, hogy ha egyes diákok például vizuális típusok, külön bemutatható nekik az anyag a saját módszertanuk szerint. Ehhez a tanárnak még meg sem kell különböztetni őket egy egész osztály előtt, egyszerűen mindenki személyre szabottan kapja meg az anyagot.

Ehhez persze egyvalamire mindenképp szükség van, mint alapfeltétel: táblagépre. Bár kísérleti jelleggel már léteznek ilyen kezdeményezések Magyarországon (eddig csak magáncégek révén), és a kormány is jelezte, foglalkozik a kérdéssel, itthon egyelőre csak a kevesek kiváltsága, hogy a legmodernebb kütyükkel tegyék hatékonyabbá a tanulást.

Miért olyan kevés a nő az informatikai pályán?
Salcitotól megtudtuk azt is, hogy kiemelten foglalkoznak a nők informatikai pályán tapasztalható alulreprezentáltságával. Bár a nők Magyarországon is többségben vannak a felsőoktatásban, az informatikai szakokon csak fele annyian végeznek, mint férfi társaik. Salcito is egyetértett azzal, hogy ennek nem a nők „beállítottsága” az oka, hanem a társadalmi nyomás, ami már korán letereli őket erről a pályáról.

Aki bejutott a konferenciára, annak volt alkalma látni, hol tart nagyjából az oktatás csúcsa ma a világon, és persze nyilván mindenki ezt szeretné minél előbb elérni. Nagyon kíváncsiak lennénk, hogy egy év múlva milyen újdonságokkal találkoznánk, de erős a gyanúnk, hogy az eddigeknél is nagyobb lépés tesz az "iparág". Az oktatáspolitikára kényesen ügyelő országokban már ma is szinte végtelen lehetőségek állnak reldelkezésre a legjobb ötletek megvalósítására. A konferencia alatt valamiért folyton azt éreztük, ha nem szedi össze magát a hazai oktatáspolitika, akkor azt láthatjuk épp, hogyan robog el mellettünk a világ.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.