Meglepő összefüggés: jobbak természettudományból azok, akik sokat sportolnak Közoktatás
MTI

Meglepő összefüggés: jobbak természettudományból azok, akik sokat sportolnak

Észrevehetően javíthatja a tinédzserek iskolai teljesítményét a rendszeres sport egy tanulmány szerint.

Észrevehetően javíthatja a tinédzserek iskolai teljesítményét a rendszeres sport egy tanulmány szerint. Lényeges összefüggés tapasztalható a sport rendszeressége és az osztályzatok között - áll a skót Dundee Egyetem kedden megjelent tanulmányában. Különösen a lányok természettudományos tantárgyakban mutatott teljesítménye javult a mozgással.

A kutatók csaknem ötezer 11 évesnél vizsgálták egy héten át a testi aktivitás mértékét. Ezután összehasonlították a résztvevők teljesítményét tizenegy, tizenhárom és tizenhat éves korukban angol, matematika és természettudományos tantárgyakból. 

Azok a tinik, akik már 11 éves korukban viszonylag sokat sportoltak, mindhárom tantárgyban jobb jegyeket kaptak minden életkorban, mint a kevésbé aktívak. Tizenhat éves korig az osztályzatok a sportolás mértékével arányosan javultak. 

Ráadásul az is kiderült, hogy annál jobb a teljesítmény, minél korábban kezdenek el sportolni a tanulók. A fiúknál napi 17 perces mozgás már eredménnyel jár, a lányoknál pedig tizenkét perc is elég.

A lányok esetében a mozgás hatása elsősorban a természettudományos tárgyakban mutatkozott meg. "Ez fontos eredmény, különösen a brit és európai aktuális politika fényében, amely támogatni kívánja a nők természettudományokban való jelenlétét" - vélik a British Journal of Sports Medicine című lap oldalán megjelent tanulmány szerzői.

A tudósok a diákok edzettségének kiértékelésekor a sporton kívül egyéb tényezőket is figyelembe vettek, például hogy anyjuk a terhesség ideje alatt dohányzott-e, a baba megfelelő súllyal született-e, és a diák eljutott-e már a pubertáskorba. A kutatásban résztvevők gazdasági és szociális hátterét is tekintetbe vették.

Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból Közoktatás Kurucz Tünde

Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból

Valószínűségi kísérletek, felszín-és térfogatszámítás – csak néhány dolog, amit kérhetnek matekból a központi írásbelin. Ugyanis 2026. január 24-én írják a negyedikesek, hatodikosok és azok a nyolcadikosok a központi írásbelit magyarból és matekból, akik olyan középiskolába szeretnének bekerülni, ahol ez felvételi követelmény. Mutatjuk, évfolyamonként milyen témakörök szerepelhetnek a matek feladatsorokban.