Megkezdődött a tankönyvrendelés Közoktatás
MTI

Megkezdődött a tankönyvrendelés

Megkezdődött a tankönyvrendelés, az intézményeknek április 30-ig van lehetőségük az igényeiket a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-hez (Kello) eljuttatni.

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón felhívta a figyelmet: a rendelés némiképp megváltozott rend szerint zajlik idén, ugyanakkor tájékoztatót küldtek az iskoláknak, és bíznak benne, mindenki tudja, mi a feladata.

Kiemelte: az állam sokkal nagyobb felelősséget visel a tankönyvellátásban és előállításában. Kevesebb, de garantáltan jó minőségű könyvekből tudnak választani az iskolák, és jóval olcsóbbak lesznek a kiadványok. Az eddigi tankönyvpiac ugyanis nem hozta meg azt a várt eredményt, hogy az árakat letörje, így a családoknak komoly anyagi terheket kellett vállalniuk - állapította meg.

Az állam azt is vállalta - folytatta -, hogy az általános iskolás tanulók felmenő rendszerben térítésmentesen jutnak a kiadványokhoz, ez az első és másodikosokat, sajátos nevelési igényű gyermeket érinti elsősorban a következő tanévben.  

Hangsúlyozta: az állam nem fordít kevesebb pénzt a tankönyvellátásra, de a családok terhei csökkennek majd. A rendelések április 30-ig lezárulnak, majd utána pótrendelésre lesz lehetőség - jelezte Hoffmann Rózsa.

Az idén is a Kello felel a rendelésekért, a terjesztésért, új elem, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) műhelyeiben olyan új fejlesztésű tankönyvek készülnek, amelyek átmenetet képeznek a digitális ismeretek világába. Minden esély megvan arra, hogy szeptember 1-én nyugodtan, és új tankönyvekkel indulhasson a tanév - közölte az államtitkár.

Hegedűs István miniszteri biztos arról beszélt, hogy 15 milliárd forint a "tankönyvköltés" éves összege, amiből 8,5 milliárd költségvetési forrás, 6,5 milliárd forint pedig a családok pénztárcáját terheli. Utóbbiból 4,5 milliárd forint az, ami felmenő rendszerben fokozatosan megszűnik, és azt szeretnék elérni, hogy az állami költségvetést terhelő rész se növekedjen, inkább csökkenjen - jelezte, hozzátéve: a megnyíló tankönyvlistán szereplő árakból kiderül, az egyéb évfolyamokon a tankönyvek ára is jelentősen, 10-70 százalékkal csökkent. A tankönyvprogram célja: a könyvárak közelítsenek a tényleges előállítási költségekhez - mondta a miniszteri biztos.

Az Apáczai Kiadó és a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó megvásárlásáról azt mondta: a folyamat végén a magyar állam a két kiadó tulajdonjogát fogja megszerezni, így az OFI-val együtt három helyen fejlesztenek majd tankönyveket a jövőben, és az ellátás hatékonysága is javulhat. A két kiadó vételi árát és egyéb részleteket nem árult el, mert - mint mondta - még tart a jogi folyamat. Az eddigi kiadók is kaptak működési engedélyt, a könyveik rákerültek a tankönyvjegyzékre. Addig ezek forgalomban is lesznek, amíg a jegyzéken szerepelnek - jelezte, hozzátéve: az akkreditáció 5 évre szól. Az akkreditációra a jövőben is lehetőség lesz, ennek formája a miniszteri pályázat - mondta.

Arany Tamás, a Kello ügyvezető igazgatója kiemelte: az a feladatuk, hogy minél hatékonyabban és zökkenőmentesen juttassák el a kiadványokat az iskolákba. Nagyon fontosnak tartotta, hogy idén még a tavalyinál is gyorsabban, zökkenőmentesebben tudják ellátni a feladatot. A tavalyi év tapasztalatai alapján átdolgozták a tankönyvrendelési felületet, és országos oktatást szerveztek a rendelésért felelős pedagógusoknak. Tavaly is nyitottak volt a kérdések megválaszolására, idén új call-center fogadja a megkereséseket és minden megyeszékhelyen ügyfélszolgálatot alakítottak ki. A sérült vagy esetleg hiányos tankönyvcsomagokról azt mondta: tavaly néhány ezrelék volt a hibák száma, a cél azonban a nulla. Idén is vonatkozik az ilyen esetekre a cseregarancia - jelezte.

Kaposi József, az OFI főigazgatója arról beszélt: az intézet a tartalmi-módszertani fejlesztés központjává vált az elmúlt években, hozzákezdtek az egész tankönyvi rendszer újragondolásához. Olyan tankönyvkoncepciót szeretnének, ami figyelembe veszi a tudás és tanulás felfogásában bekövetkező változásokat, és azt, hogy a diákok alapvetően a vizualitás felől közelítik meg a tudást, így egyszerre kell a papíralapú és a digitális kiadványokat fejleszteni. Megpróbálják a fejlesztésbe bevonni a gyakorló pedagógusokat is - jelezte, hozzátéve: könyvenként 50 pedagógussal szerződést kötnek, akik végigkísérik a különböző fejlesztéseket. A most elkészülő kísérleti könyveket egy éven át kipróbálják, és egy korrekciós munka után válhatnak végleges tankönyvekké - mondta.

Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten

Hatványozás azonosságai, függvények jellemzése és grafikus manipulációk – csak néhány olyan összefüggés, fogalom és feladat, amit minden diáknak tudnia kell, aki idén májusban matekból érettségizik. Összegyűjtöttük, mi mindent kell(ene) átvenni szűk egy hét alatt azoknak, akik középszinten vizsgáznak matekból.