Különös fejtegetésekbe bocsátkozott Rétvári a gimnáziumi felvételi ötletéről Közoktatás
Unyatyinszki György

Különös fejtegetésekbe bocsátkozott Rétvári a gimnáziumi felvételi ötletéről

Rétvári Bence államtitkár szerint a minőség biztosítéka lenne, ha bevezetnék a központi gimnáziumi felvételit. Az államtitkár kontextusában ez azt jelentené, hogy tényleg csak az elit juthatna gimibe. Azért sikerült hülyeségeket is mondania.

Amennyiben korán reggel valaki épp a kávéját tervezte valaki elfogyasztani, de véletlenül a TV2 Mokka műsorára kapcsolt,, ott Rétvári Bence államtitkár nyilatkozatait hallva könnyen lehet, hogy kávé nélkül is felébredt. Az Emmi parlamenti államtitkára - nem szakemberként - a gimnáziumi felvételi bevezetéséről beszélt, mely felkerült a kormány napirendjére, és ezt szerette volna a legjobb köntösbe csomagolni.

Az ötletről szóló első híreket követően a kritikus hangok kiemelték, hogy egy magas követelmény felvételi csak tovább mélyítené a társadalmi szakadékot a gimnáziumba járó diákok és a többiek között, akik szakgimnáziumba vagy szakközépiskolába járnak. Felvetődött az is, hogy az oktatásirányításnak így adminisztratív eszköze lenne arra, hogy a szakképzésbe terelje a diákokat, ha túl nehéz lenne a gimnáziumi felvételi. A pedagógus szakszervezetek szerint így egyes gimnáziumok bezárása és elbocsátások is lehetségessé válnának.

Mára a gimnázium lett az az oktatási intézmény, amit a legtöbben preferálnak, mert onnan kikerülve van a legnagyobb esélye a diákoknak arra, hogy sikeres felsőoktatási felvételit tegyenek. A szakgimnáziumi üres helyek száma is magas emiatt, de a szakközépiskolákban még nagyobb a hiány:

Nagyon sok hely maradt üresen a szakgimnáziumi és szakközépiskolai jelentkezés után

A szakgimnáziumok a felvehető létszám 56,3 százalékát tudták feltölteni jelentkezőkkel, a szakiskoláknál még rosszabb, csak 38,8 százalék a beiratkozók aránya. Az összes középiskolai jelentkező 35 százalékát gimnáziumokba, 39 százalékát szakgimnáziumokba, 25 százalékát szakiskolákba, 2 százalékukat pedig készszégfejlesztő speciális szakiskolákba vették fel - derül ki a Magyar Nemzet összesítéséből.

Sokak szerint a gimnáziumok voltak leginkább képesek minőségben ellensúlyozni az oktatási rendszer átalakításának következményeit. Önmagában senkinek sem azzal volt baja, hogy bevezetnék a felvételit, mert jól is elsülhet, hanem a feltételezhető magas követelményről, melyről az első hírek szóltak..

A hasonló kifogások megcáfolására vállalkozott Rétvári Bence, ám a lentebb látható felvétel alapján érvelésébe több hiba is csúszott. A műsorban kérdésként elhangzott, hogy sokak számára a gimnázium jelenthet megoldást, mert 13-14 évesen még nem tudják, hogy pontosan milyen területen szeretnének elhelyezkedni. Az államtitkár meghökkentő érvrendszere szerint 30 éve is fiatalok voltak ehhez a diákok, de napjainkban sokkal korábban érnek, ezért "nyilván jobb helyzetben vannak".

Ezt követően fejtegetésekbe bocsátkozott, hogy nem biztos, hogy jó a diákoknak a mostani rendszer, hogy gyengécske érdemjegyekkel is bejuthatnak most egy gimnáziumba, utána pedig nem kerül be egyetemre. Számukra a szakképzés marad. Csak azt felejtette ki Rétvári, miközben megdicsérte a gimnáziumok munkáját, hogy az iskoláknak még legalább 4 évük van felkészíteni a diákot egy sikeres felvételire - ezért is mennek oda sokan.

Ha szigorúan vesszük, mint amit az államtitkár mondott, hogy a gimnázium az egyetem "előszobája" lehet, akkor mi marad azon százezrek számára, akiknek csak a szakképzésben marad hely? Milyen értékű üzenetet hordoz számukra ez a kormányzati szándék?

Az elitet már az egyház képzi: de mi lesz a szegény gyerekekkel?

Az állam egyre nagyobb teret ad át az oktatásban az egyházi intézményeknek, melyek főleg a szegényebb országrészekben vállalnak iskolafenntartási feladatokat. Ezek az intézmények azonban főleg a tehetősebb diákokat válogatják ki, a hátrányos helyzetű tanulókkal nagyobb arányban foglalkozó alapítványi iskolák száma pedig 2010-től folyamatosan zuhan.

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések Közoktatás Székács Linda

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések

Elsorvasztanák a vegyes csoportokat, a nagycsoportosok már az óvodán belül az iskolára készülhetnek, tucatnyi óvoda bezárásáról döntöttek az önkormányzatok az ország legkülönbözőbb helyszínein. Ez csak néhány példa azok közül, hogy februárban milyen, az óvodai nevelést érintő hírek jelentek meg. Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban teljesen átalakulhat a legkisebbek nevelése. Összeszedtük, mik az eddigi legfontosabb tervezetek és intézkedések.