Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolája, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, az Eötvös József...
Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolája, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, az Eötvös József Gimnázium, a Szent István Gimnázium és a veszprémi Lovassy László Gimnázium – ahogy arról korábban olvashattatok, idén ezek az intézmények vezetik a középiskolai rangsorokat.
A listák megjelentése után sok komment és olvasói levél érkezett a rangsorolás szempontjairól, a top ötbe-tízbe került intézményekről. A legtöbben azt kifogásoltátok, hogy a rangsorokat évről évre „elitiskolák” vezetik, mások szerint a listákból nem derül ki, mekkora a „hozzáadott pedagógiai érték” az intézményekben. Ezért arra kérünk titeket, hogy szavazzatok – ti milyen szempontok alapján értékelnétek a gimnáziumokat és szakközépiskolákat? Ha a válaszok között nem találtok megfelelőt, kommentben írjátok le a véleményeteket.
Mi alapján rangsorolnak?
A Köznevelés című oktatási szaklap három szempont – a nyelvvizsgát szerző diákok száma, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen elért eredmények, illetve a középszintű érettségin elért átlagpontszám – alapján értékeli a gimnáziumokat, a szakközépiskolákat és a vegyes, vagyis mindkét típusú osztályokat indító intézményeket.
Idén a Quattrocento Kiadó is összeállította a magyar középiskolák rangsorát, ez a szempontrendszer azonban különbözik a Köznevelés-listáétól. A tanulmányi eredményt 80 százalékban, a tanulmányi szolgáltatásokat – például a termek felszereltségét vagy a tehetséggondozó szakkörök számát – 12 százalékban, a „kényelmi szolgáltatásokat” – például a szabadon használható számítógépek számát vagy a megközelíthetőséget – 8 százalékban vették figyelembe. A 2012-es középiskolai rangsorokról itt olvashattok.
Olvasói vélemények
Attól a legjobb, mert itt végeznek a legjobb diákok. Pont. Egy iskola, amely az analfabétákat - valóban heroikus küzdelemmel - az érettségiig juttatja, középszerű érettségizetteket "termel". Hiába nagy a "hozzáadott érték", a végeredmény marad középszerű. És a "világ" a végeredményt nézi. Nem a hozzáadott értéket. Az olimpián sem az nyer, aki a - legtöbbet fejlődve - már az 1.60-at is átugorja... Ezekbe az iskolákba egyébként bárki felvételizhet, és ha megfelel, fel is veszik.
Legjobb? Mitől? Attól, hogy kiválogatják a kiváló tanulmányi eredményű, messze az átlag feletti családi háttérrel rendelkező gyerekeket? Majd a végén megkapjuk ugyanazt a kiváló eredményt? Ez a nagy teljesítmény? Nem inkább az az iskola a legjobb, ahol a tanulók többsége halmozottan hátrányos helyzetű, és őket sikerül pl. hozzásegíteni az érettségihez? Ezt hívják úgy, hogy hozzáadott pedagógiai érték. Egy "elitiskolában" ez minimális.